Közút: jövő héten lesz a nagy környezetvédelmi autóvizsgálat
Az akcióban a járművek esetleges problémáira hívják fel a figyelmet, az erősen szennyező autókat időszakos vizsgálatra rendelhetik be. A közúti közlekedés zöldítése a forgalomban lévő kocsik műszaki állapotának javításával, rendszeres karbantartásukkal is elősegíthető.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. szervezésében megvalósuló akció negyedszázados múltra tekint vissza. A hagyományos őszi ellenőrzéssorozatban a hazai gépkocsiállomány átlagos környezetvédelmi állapotát mérik fel, a változását vizsgálják és értékelik.
Idén is öt napon keresztül végeznek várhatóan 6-700 közúti mérést Budapesten, Győrben, Pécsett és Szegeden. A területileg illetékes Közlekedési Felügyeletek munkatársai minden nap másutt, a fővárosban 15, a vidéki megyeszékhelyeken öt-öt helyszínen dolgoznak majd.
Az akció hosszabb távú tapasztalatai kedvezőek: míg a kilencvenes évek végén csak minden második gépkocsi volt megfelelő, az elmúlt évtizedre már tízből kilenc autó állapotát találták előírásszerűnek. Az utóbbi években ezzel szemben stagnálás, kismértékű romlás figyelhető meg a környezetet, a levegő minőségét kímélő járművek arányában.
Hangsúlyozták: az akcióban kiszűrt, kirívóan rossz állapotú, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járműveikkel.
A közlekedés és benne túlnyomórészt a közúti forgalom a magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért felel.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.