M8(0): átadták a Körmend és Szentgotthárd közötti gyorsforgalmi utat
Adatok, számok, tények
A NIF Zrt. beruházásában 2018 tavaszán kezdődtek meg, és most fejeződtek be az M8-as autóút osztrák határig tartó, 2x1 sávos, közel 29 kilométeres szakaszának munkálatai. A fejlesztés elősegíti a régió gazdasági fellendülését, megteremti a biztonságos és gyors közlekedés feltételeit, hozzájárul a magyar-osztrák határkapcsolat dinamikus fejlődéséhez.
A két szakaszban megvalósult beruházás első részeként júniusban megtörtént a vasszentmihályi és szentgotthárdi csomópontok közötti, 6,6 kilométeres szakasz ideiglenes forgalomba helyezése. Rönök és Szentgotthárd-Jakabháza így már idén nyár elején mentesült az átmenő forgalom alól. A szentgotthárdi csomópont és a határ közötti, 1,7 kilométeres szakasz megnyitásával be kell várni az osztrák S7-es út legkorábban 2024-ben várható csatlakozását. A beruházás második részében, 19,4 kilométeren a Vasszentmihálytól Körmendig tartó szakasz épült meg. A kivitelezés befejezésével most a magyar-osztrák határ előtti rész kivételével 27,2 kilométeres szakaszt vehetnek birtokba az autósok.
A fejlesztésben Körmend keleti részén egy szintbeni és Körmend nyugatnál, Csákánydoroszlón, Vasszentmihályon és Szentgotthárdon négy különszintű csomópont készült el. A teljes szakaszon 24 felüljáró, 13 aluljáró, 8,6 km útkorrekció, 5,1 km szervizút, 700 m kerékpárút (Körmend Nyugati csomópontnál) és 1,2 km zajárnyékoló fal (Körmend-Horvátnádalja térségében) épült meg. A projekt során 10,2 hektár csereerdőt telepítettek, több mint 336 ezer fát, cserjét ültettek. A kivitelező több mint 2 millió m3 töltésanyagot épített be.
Vasszentmihálynál megépült Magyarország második legnagyobb, 575 méter hosszú völgyhídja. A 11 támaszú völgyhíd a Vörös-patak völgyét és a Nemesmedves-Vasszentmihály közötti bekötő utat íveli át, legmagasabb pillérei 22 méteresek, kialakítása remekül illeszkedik a gyönyörű Vas megyei tájba.
A projekt részeként körforgalommá alakítják át a 8. sz. főút – 8707 j. országos összekötő út (Berki út) jelenlegi osztályozós csomópontját, amelynek kivitelezési munkái már elindultak. A munkálatok várhatóan 2021 novemberében érnek véget. A komplex beruházás tartalmazza továbbá a Szentgotthárd Ipartelepi út hiányzó szakaszának megvalósítását is, melynek a kivitelezésre irányuló közbeszerzése folyamatban van.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette: „A kormány az M86 Szombathelyig vezetésével 2016 őszén kapcsolta be Vas megyét a hazai gyorsforgalmi hálózatba. A gazdaságélénkítést is megalapozó kiemelt szakpolitikai törekvéseink a megyei jogú városok négysávos bekötése és az autópályák, autóutak országhatárokig tartó szakaszainak megépítése. Az első ausztriai irányú autópálya-kapcsolat az M1 Hegyeshalomig tartó szakaszának kiépítésével 1996 óta működik. Három éven belül megháromszorozhatjuk a magyar-osztrák gyorsforgalmi összeköttetések számát: az M8 legnyugatibb szakasza készen van, és már épül az M85 folytatása Sopron után. Az autóút befejező szakasza a tervek szerint 2024 őszére épül meg az országhatárig. Az évtized közepére a 2010-es háromhoz képest majdnem négyszer annyi, tizenegy határállomásig juthatunk el gyorsforgalmi utakon.”
V. Németh Zsolt, a térség országgyűlési képviselője beszédében elmondta: “A beruházásnak köszönhetően a környező települések mentesülnek az átmenő forgalom alól, ezáltal a körmendi és szentgotthárdi ipari parkok könnyebben megközelíthetőek, továbbá a fejlesztés hozzájárul a térség gazdasági mutatóinak növeléséhez, így a helyiek életszínvonalának javulásához. Ezzel együtt fontos megemlíteni, hogy a nyugati országrész elérése is lerövidül Budapest irányába.”
Bebes István, Körmend polgármestere hozzátette: “Magyarország Kormányának köszönhetően sikerült megvalósítanunk ezt a hihetetlenül fontos fejlesztést, mely nem csak Körmendnek, de az egész térségnek óriási lehetőségeket jelent. Egyrészt az elkerülő megépülésével a települések végre fellélegezhetnek az átmenő forgalom okozta zaj- és szmoghatásoktól, másrészt pedig teljesen új dimenziók nyílhatnak meg akár a gazdasági élet, akár a turizmus területén.”
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese beszédében kiemelte: “Az olyan műszaki megoldásoknak köszönhetően, mint a megépített szintbeni és különszintű csomópontok, a szakaszon autózók az egyes települések kikerülésével és érintésével juthatnak el úti céljukhoz. A beruházás során figyelembe vettük a terület sajátosságait, a megépített Vasszentmihályi völgyhíd és a 700 méteren haladó kerékpárút remekül illeszkedik a Vas megyei tájba.”
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós forrásból valósul meg. A kivitelezést Duna Aszfalt Zrt. – Mészáros és Mészáros Zrt. végezte nettó 62 milliárd forint összegben.
Közjáték az átadó előtt: miért nem 2x2 a 2x1?
Az átadó előtt az tisztelt egybegyűlt publikum kapott egy újrajátszott jelenetet a Csillagok háborújából, csak ezúttal nem Jedi lovagok, hanem országgyűlési képviselők csaptak össze fénykardok helyett kamerákkal, a Zuckerberg-galaxisba ágyazva.
A dolog előzménye, hogy a Jobbikból kilépett Bana Tibor, aki jelenleg független országgyűlési képviselőként dolgozik, és egy kisebb szombathelyi kitérő után visszatért a 03-as (Vas megye déli része) választókerületbe (ahol meg is nyerte az ellenzéki előválasztást), már reggel kitette Facebook-oldalára az alábbi szöveget:
Az új autóút megépítését magam is nagyon régóta szorgalmaztam, számtalan javaslatot adtam be ennek érdekében, és örömmel fogadtam, amikor Orbán Viktor miniszterelnök kétszer is ígéretet tett rá Körmenden, hogy egy 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül Szentgotthárd és Körmend között. Sajnos a beígért 2x2 sávos út helyett egy balesetveszélyes, 2x1 sávos úttal kell beérnünk, ami jelen állás szerint fizetős lesz.
Kérdezem Orbán Viktor miniszterelnök és V. Németh Zsolt képviselő urat: hol a beígért 2x2 sávos gyorsforgalmi út, mire fordították az el nem készült két sávra szánt adóforintokat?
A völgyhíd Szentgotthárd felőli végén Bana az utóbbi mondattal kapta el V. Némethet, és mintegy 120 méter hosszan gyűrték egymást, és az alábbi verbális csatát folytatták le – közben mindkét politikust saját videós stábja kísérte. Az úri közönség helyben és a világhálón az alábbi párbeszédnek lehetett tanúja:
- Szia Tibor, ne bohóckodjunk, ne bohóckodjunk – válaszolta a fenti kérdésre (hogy akkor hova lett két sáv) a térség képviselője. – Azért nem lett kétszer kétsávos, mert a politológusi végzettséggel szemben az útépítés egy szakma.
- Közgazdász végzettséggel is rendelkezem, a politológusok nevében is szeretném kikérni ezt a véleményt – felelte Bana Tibor, itt behúztunk a fideszes honatyának egy pontot, mert magunk is éreztük már politológus napi működését saját bőrünkön, amivel a jó képességű illető elérte azt, hogy még a Lapkiadó Vállalat vérvörös főkádereinek is képesek voltunk megbocsátani.
V. Németh ezalatt megtorpant, és az alábbiakkal folytatta:
- Hogy milyen utat építenek, az a forgalomtól függ. A képviselő úr, aki ilyen európai uniós főfan (EU-fődrukker, fekete öves Brüsszel-ultra – a szerk.), tudnia kellene, az Unió csak olyan utakhoz ad támogatást, ami indokolt, itt nincsen jelenleg akkora forgalom, hogy szükséges lenne a kétszer két sáv. Na jó – tette hozzá V. Németh Zsolt, és jelezte, a további kardozást nem tartja szükségesnek.
Ám ezzel nem volt még vége, mert Bana szerint a helyszínen kell tisztába tenni a dolgokat, és továbbra is azt firtatta:
- De akkor miért ígérte meg Orbán Viktor két alkalommal a kétszer két sávot?
V. Németh erre annyit felelt:
- Itt komoly emberek vannak – ez mondjuk történetesen látszott, mert például senki nem gördeszkázott a hídon, és nem csúszott le lapáton ülve a rézsűn, amúgy pedig tényleg feltűnt a képviselő mellett még egy komoly ember, akinek aggódtunk az egészségért, mert ahol Jedik verekednek intergalaktikus fénycsövekkel, ott nagyon veszélyes a közelben lenni.
Bana a fenti hárításra azt mondta:
- Én a térségben élőket képviselem, Bana Tibor képviselő, és sajnálom, hogy nem adott választ arra, hogy miért nem tartotta meg Orbán Viktor az ígéretét, mert a térségben élők megérdemlik. Zsolt, nem értesz egyet velem?
Éreztük, hogy közeledik a végső, a nagy összecsapás, mert V. Németh ismét megállt:
- Ez ilyen politikai panelduma. Én annak a 30 ezer embernek vagyok köteles elszámolni, akik például ilyen emberekre sohasem szavaznak – mutatott Banára jelezve, hogy részéről vége a csörtének.
- Hát, nagyon sokan támogattak engem, és ez a mondat minősítette önt, képviselő úr – mondta Bana, és feltartotta a 2x2 sávról szóló tábláját.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.