Tehermentesíti a várost az új elkerülő
Az M86-os gyorsforgalmi Szombathely és Körmend közötti szakaszának tervezésére 2019-ben írta ki a közbeszerzési pályázatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A nyertes konzorcium feladata volt elkészíteni az engedélyes terveket, és beszerezni az építési engedélyeket. A tanulmányterv a Szombathely által most elfogadott verzió mellett másik kettőt is tartalmaz. A „B” változat szerint az M86-os Magyarszecsőd mellett csatlakozna be az addigra elkészülő M8-as gyorsforgalmi útba. A „C” változatban pedig az szerepel, hogy az M86-os keletről, új nyomvonalon kerülné el Sorokpolányt.
A tanulmánytervet minden érintett önkormányzatnak véleményeznie kell.
Horváth Attila alpolgármester szerint Szombathely az itt élők számára a legjobb megoldás mellett tette le a voksát azzal, hogy az „A” verziót támogatja a város. „Amikor a politikusok arról beszéltek, hogy fontos a 86-os út négysávosítása, akkor a felelős politikus ezt nem azért mondta, hogy minél hamarabb felérjen Pestre, vagy, ha vásárolni szeretne menni mondjuk Győrbe, akkor hamarabb odaérjen. A felelős politikus ezt azért mondta, mert Szombathely és a térség gazdasági életében szükség van egy észak-déli összeköttetést biztosító útra, éppúgy, ahogy a rómaiak idejében is megvolt. Örülünk annak, hogy végre Dél felé is megépül a gyorsforgalmi útkapcsolat.
„Idén elkészülhet a környezetvédelmi engedélyes tervdokumentáció, 2022-ben pedig indulhat az M86-os út Szombathely-Körmend közötti szakasza kiviteli tervének készítése. A beruházás jelentős forgalmi terhet vesz le Szombathelyről. Ennek érdekében többkörös egyeztetés folyt – mondta el lapunknak Kalmár Ervin, a Városüzemeltető és Városfejlesztési Osztály vezetője. A tanulmánytervben kidolgozott variációk kiválasztásánál gazdasági, megközelíthetőségi és környezetvédelmi szempontokat is mérlegelni kellett. A most elfogadott változat szerint az M86-oson érkező átmenő forgalom nem jön be az amúgy is rendkívül leterhelt Tesco-körforgalomként ismert közlekedési csomópontba, hanem az újonnan készülő elkerülő a vépi leágazó és Zanat városrész között építendő új csomópontnál vezeti azt le déli irányba, majd Bogát és Táplánszentkereszt között elhaladva Egyházasrádóc után csatlakozna a jelenlegi 86-os főútba.
Jelenleg is folyik a 87 – 89 sz. főutak Szombathely észak-keleti elkerülő útjának tervezése, engedélyeztetése. Az erre kiírt közbeszerzési pályázat magában foglalta a Sopron–Szombathely és a Szombathely–Kőszeg vasútvonal külön szintű keresztezését, valamint a Puskás Tivadar utcának a 87-es főútra való kikötését is, a Székesfehérvár–Szombathely vasútvonal külön szintű keresztezésével. Így az iparterület teherforgalma sem a Zanati úton bonyolódik majd. Az összesen mintegy 6,2 kilométeres elkerülő út nyomvonala az M86-os gyorsforgalmi autóút és a 87-es főút külön szintű csomópontjától indul 2x2 sávon északi irányba, külön szintben keresztezi a Sopron–Szombathely vasútvonalat és a 8639 sz. összekötő utat (Szombathely–Söpte), csatlakozik a leendő Szombathely-Kőszeg M87-es gyorsforgalmi úthoz. Az új Schaeffler gyár térségében készülő közlekedési csomópontba becsatlakozik Bucsu felől a 2x1 sávos 89. sz. út, amely a 87 sz. főút Szombathely előtti körforgalmi csomópontjának negyedik ágától épül meg. Ezzel könnyen elérhetővé válik az A2-es és az M86-os, az osztrák és a magyar autópálya-hálózat is.
A Szombathely észak-keleti elkerülő út építési engedélye várhatóan 2021 áprilisában már rendelkezésre áll.” – tájékoztatta lapunkat az osztályvezető. A gigantikus beruházás nemcsak tehermentesíti Szombathelyt, hanem egyszerűsíti és felgyorsítja az észak-déli, valamint az észak-nyugati közlekedést is. Az M86-os új elkerülő a tervek szerint része lenne a Vas megyét Debrecennel összekötő M9-es autópályának.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.