![Mától kapható itthon is az egynapos autópálya-matrica Mától kapható itthon is az egynapos autópálya-matrica](/img/3128_1514_matrica.jpg)
Mától kapható itthon is az egynapos autópálya-matrica
Az egynapos matrica:
- Érvényes Magyarország összes fizetős útszakaszán.
- Tárgynapi jogosultságot biztosít, azaz az adott nap 24. órájáig érvényes.
- D1-es díjkategóriába 5 150 Ft-ba kerül.
Az egynapos matricát az Európai Unió tette kötelezővé, lehetőséget nyújtva ezzel, hogy az alkalmi úthasználóknak ne kelljen 10 napos matricát vásárolniuk, ha nem használják ki a teljes időtartamot.
De miért ilyen drága?
Az Európai Unió rendelete szerint az egynapos autópálya-matrica nem kerülhet többe, mint az adott országban érvényes D1-es (személyautók) éves jogosultság árának maximum 9 százaléka.
Magyarországon 2023-ban az éves D1-es matrica 49.190 Forintba került, ennek a 9%-a, 4427 Forint. A jogszabály szerint az autópálya-matrica ára inflációkövető, a szakminisztérium pedig a 2024-es autópálya-matricák árának megállapításához a tavaly augusztusi inflációs adattal - az egyik legmagasabb havi értékkel - számolt, ami 16,4 százalék volt.
Így jön ki a 5.150 Forint, ami a szomszédos országokat nézve kimondottan magasnak számít. Majdnem a duplája az osztrák vagy cseh egynapos matrica díjának, de drágább a tíznapos ausztriai vignettánál is.
Lázár János az árazás kapcsán nem is titkolta, hogy azért állapítottak meg ilyen húzós összeget, hogy minél kevesebben használjanak autót, és minél többen tömegközlekedést. "Tehát minél drágább az autópályamatrica, annál zöldebb lesz az ország, és annál kevesebben fogják használni a járműveket és annál kevesebben fognak az utakon közlekedni", mondta erről tavaly novemberben a Magyar Nemzetnek az építési és közlekedési miniszter.
![Ennyi lesz az egynapos autópálya matrica ára 2024-ben Ennyi lesz az egynapos autópálya matrica ára 2024-ben](/img/3128_5464_egynapos_autopalya-matrica-Ara_2024.jpg)
![](/webimages/images/kotelezo/ep-logo.png)
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.