
Mr. 25 százalék: Trump büntetővámmal sújtja a nem Amerikában gyártott autókat
Donald Trump már többször fenyegetőzött azzal, hogy vámokat vet ki az autóimportra, és most meg is valósította, írja a Der Spiegel. A bejelentést a Fehér Házban tartott sajtótájékoztatón tette. Eszerint 25 százalékos büntetővámot vetnek ki a nem az USA-ban gyártott autókra: „Ha az USA-ban készülnek, akkor egyáltalán nem lesz vám” – mondta.
„Vissza fogjuk kapni azt a pénzt, amit elvettek tőlünk” – érvelt Trump, aki régóta más országokkal szembeni kereskedelmi egyenlőtlenségekről beszél. Az amerikai elnök azt jósolta, hogy a lépés biztosítja, hogy az autógyártók ismét többet fognak gyártani az Egyesült Államokban, és azt állította: „Azt hiszem, autóiparunk úgy fog virágozni, mint még soha.”
A felszabadulás napja
Az intézkedéseknek április másodikán kell hatályba lépniük – azon a napon, amikor Trump egy nagyszabású vámcsomagot is be akar jelenteni. Ez lenne a „felszabadulás napjának kezdete Amerikában” – folytatta. Az elnök egyik tanácsadója azt is kifejtette, hogy az intézkedés a könnyű haszongépjárművek (könnyű teherautók: az Egyesült Államokban a legfeljebb 8 500 font – 3 860 kg – össztömegű és legfeljebb 4 000 font – 1 814 kg – hasznos teherbírású járművek besorolása) kategóriájára is vonatkozna. Az autós vámokat valószínűleg a további különleges illetékek követik, ezeket Trump a jövő héten szándékozik bemutatni.
A lépés tovább szítja az USA és az Európai Unió közötti kereskedelmi konfliktust. A büntetőintézkedések valószínűleg különösen súlyosan érintik a német autóipart. Trump a vámokkal az USA-t mint termelési helyszínt kívánja erősíteni és az ország külkereskedelmi deficitét csökkentené.
Az USA legfontosabb autógyártói a General Motors, a Ford és a Stellantis, amelyek együttesen az ország autógyártásának mintegy felét adják. Az USA azonban a gépjárművek, motorok és egyéb autóalkatrészek jelentős részét is importálja.
Import autók és alkatrészek
Az Egyesült Államokban eladott járművek csaknem felét importálják – jelentette a New York Times a Bernstein Wall Street-i tanácsadó cég adataira hivatkozva. Az USA-ban összeszerelt járművek alkatrészeinek csaknem 60 százaléka külföldről származik.
A legfontosabb beszállítók között Mexikó, Japán, Dél-Korea, Kanada és Németország szerepel. A járműimportra kivetett vámok ezért minden bizonnyal jelentős hatással lesznek a német autóiparra. Ennek oka, hogy az USA Németország legfontosabb értékesítési piaca, amint azt a Szövetségi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai is mutatják.
A németeknek fájni fog
Egyetlen más ország sem vásárolt annyi új autót Németországból, mint az Egyesült Államok: a német autóexport 13,1 százaléka Amerikába megy, második helyen az Egyesült Királyság (11,3 százalék), a harmadikon Franciaország (7,4 százalék) áll. A Német Autóipari Szövetség szerint az USA-ba irányuló kivitel az előző évhez képest nőtt.
Az autógyártók, például a General Motors, a Ford és a Tesla részvényei már korábban estek az amerikai tőzsdéken, miután Trump bejelentette, hogy szerdán nyilatkozik a vámokról. Az USA eddig 2,5 százalékos vámot vetett ki az EU-ból származó autóimportra, míg az uniós vám 10 százalékos. Az amerikai importvámok azonban jóval magasabbak az USA-ban népszerű pickupok és haszongépjárművek esetében.
Trump már egy ideje azzal fenyegetőzött, hogy további illetékeket vezet be az importált járművekre. Eddig azonban sem a menetrendről, sem a vámok mértékéről nem derültek ki részletek. Trump januári hivatalba lépése óta már egy sor vámot vezetett be. Március 12. óta például új, 25 százalékos vámok vannak érvényben az acél- és alumíniumimportra.
A reakciók: ezt így hogyan?
Európai Unió
Szerda este Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke első reakciójában mély sajnálatát fejezte ki a lépés miatt. A vámok „rosszat” jelentenek a vállalatoknak, és még „rosszabbat” a fogyasztóknak, mind az Egyesült Államokban, mind az Európai Unióban. A Bizottság elnöke szerint továbbra is törekedni fognak a tárgyalásos megoldásra. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az EU meg fogja védeni „gazdasági érdekeit”.
Brüsszel tárgyalásokat folytat az USA-val azért, hogy a kereskedelmi konfliktus ne mélyüljön el. Az EU a közelmúltban elhalasztotta a bejelentett ellenvámokat számos amerikai termékre, köztük a whiskyre és a motorkerékpárokra – a jelek szerint ez nem hatotta meg Trumpot.
Németország
Németországból kemény válaszlépésekre szólítottak fel. „Most fontos, hogy az EU határozott választ adjon a vámokra – világossá kell tenni, hogy nem hátrálunk meg az USA-val szemben” – mondta Robert Habeck gazdasági miniszter. „Erőre és önbizalomra van szükség.” A lépés nem érte meglepetésként, mivel az EU Bizottsága a tagállamokkal folytatott párbeszéd során felkészült rá. „Ugyanakkor továbbra is támogatni fogjuk az Európai Bizottságot a tárgyalások során, hogy olyan megoldást találjon az USA-val, amely megakadályozza a vámspirált” – mondta Habeck.
Armin Laschet, a kereszténydemokraták (CDU) külpolitikai szakértője szintén európai válaszlépésre szólított fel. Laschet a ZDF televíziónak azt mondta, hogy „teljes erővel” kell reagálni a nagy európai egységes piac egésze érdekében. Laschet párttársa, Norbert Röttgen is megszólalt: „Célzott és mérsékelt ellenszankciókat várok, amelyek megmutatják, hogy nekünk is vannak eszközeink, de nem eszkalálódnak.”
A német autóipari szövetség (VDA) elnöke, Hildegard Müller azonnali tárgyalásokat sürgetett az USA és az EU között egy kétoldalú megállapodásról. „Ez fórumot biztosítana az autóipari termékekkel kapcsolatos különböző vám- és nem vámjellegű akadályok megvitatására, és kiegyensúlyozottabb megközelítéshez vezethetne” – mondta a VDA elnöke a szövetség közleményében. Müller a jogi szabályozásról, a szabványokról és a tanúsításokról szóló tárgyalásokat is szívesen látná. Ezek az Atlanti-óceán mindkét oldalának hasznára válnának.
Franciaország
Ez „nagyon rossz hír” – mondta csütörtökön Eric Lombard francia pénzügyminiszter. Az egyetlen megoldás az lenne, ha az Európai Unió megemelné saját vámtarifáit. Lombard a France Inter rádióállomásnak azt mondta, hogy reméli, hamarosan tárgyalni tud amerikai kollégáival a vámok csökkentéséről. Egy kereskedelmi háború „semmire sem vezetne”.
Nagy-Britannia
Az Egyesült Királyság első reakciója óvatos. Az Egyesült Királyság nem akar semmi olyat tenni, ami eszkalálhatná a kereskedelmi háborút az Egyesült Államokkal – mondta csütörtökön Rachel Reeves brit pénzügyminiszter.
Kína
A tervezett vámok sértik a WTO szabályait, és nem segítenek Washingtonnak megoldani saját problémáit – közölte csütörtökön a kínai külügyminisztérium. Egyetlen ország sem érhet el jólétet további vámok kivetésével – mondta a minisztérium szóvivője szokásos sajtótájékoztatóján.
Japán
Shigeru Ishiba japán kormányfő bejelentette, hogy átgondolják a „megfelelő” lépéseket. „Természetesen minden lehetőséget megfontolunk” – mondta Ishiba a parlamentben. További részletekkel azoban nem szolgált.
Yoshimasa Hayashi kormányszóvivő újságíróknak elmondta, hogy az amerikai kormány által bevezetett legutóbbi büntetővámok és más átfogó kereskedelmi korlátozások „jelentős hatással lehetnek a Japán és az Egyesült Államok közötti gazdasági kapcsolatokra, valamint a világgazdaságra és a többoldalú kereskedelmi rendszerre”.
Kanada
Mark Carney kanadai miniszterelnök a Trump által bejelentett új vámokat a kanadai munkavállalók elleni közvetlen támadásnak minősítette. Az Ontario állambeli Kitchenerben újságíróknak nyilatkozva Carney elmondta, hogy csütörtökre összehívja a kabinet minisztereinek magas szintű ülését, hogy megvitassák a kereskedelmi lehetőségeket. „Meg fogjuk védeni a munkavállalóinkat, meg fogjuk védeni a vállalatainkat, meg fogjuk védeni az országunkat, és együtt fogjuk megvédeni” – mondta. Kanada mindenképpen fontolóra veszi az Egyesült Államokkal szembeni megtorló intézkedéseket – mondta Carney.
Dél-Korea
Az ipari miniszter szerint a dél-koreai autógyártók most jelentős nehézségekkel küzdenek. Ahn Duk-geun szerint a kormány áprilisig vészhelyzeti tervet dolgoz ki. Az amerikai kormánnyal is felveszik a kapcsolatot, hogy minimalizálják a dél-koreai autóiparra gyakorolt negatív hatásokat.
USA
Az Egyesült Államokban Trump döntését a kritikák és az árak emelkedésére vonatkozó figyelmeztetések mellett dicsérték is. „Üdvözöljük a Trump-kormányzatot, amiért azon dolgozik, hogy véget vessen a szabadkereskedelmi katasztrófának, amely évtizedek óta terheli a munkásosztályt” – mondta Shawn Fain, az Egyesült Autóipari Dolgozók Szakszervezetének (UAW) elnöke. „Ezek a vámok fontos lépést jelentenek a helyes irányba az autógyári munkások számára országszerte.”

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.