8.4
  
2.51
km/óra
  2025.04.09., szerda  •  Erhard napja
Meg kell reformálni a matekoktatást a Corvinus kutatója szerint

Meg kell reformálni a matekoktatást a Corvinus kutatója szerint

Hosszan tanuljuk, de kevesen értjük a matematikát, pedig alapvető fontosságú a vezetői döntések előkészítésében a fenntarthatósághoz vezető úton. Érdemes tehát az ENSZ fenntarthatósági alapelvei mellett újragondolni a matematikához való viszonyunkat – állítja Farkas-Kis Máté, a Corvinus egyetem kutatója.

Az üzleti alkalmazásokban használt mesterséges intelligenciát esettanulmányok segítségével bemutató kötet jelent meg november végén a neves Routledge kiadónál Artificial Intelligence for Business címmel. Ebben a Budapesti Corvinus Egyetem kutatója, Farkas-Kis Máté is jegyez egy könyvfejezetet, amiben arra hívja fel a figyelmet, hogy a digitális forradalom kiaknázása, valamint napjaink egyik legnagyobb gazdasági kihívása, a fenntarthatóságra való átállás nem létezhet színvonalas döntések nélkül, amihez színvonalas matematikai oktatás kell.

Egy vállalat életében szinte nincs olyan döntési helyzet, amely ne járna együtt valamilyen pénzügyi elemzéssel, ezek értelmezése viszont a számok megértéséhez kötődik. Ezért amikor vezetői gondolkodásról és döntéshozatalról beszélünk, a matematikai tanulmányokat nem lehet megkerülni, hiszen azok azt a célt szolgálják, hogy megtanítsanak gondolkodni, problémákat megoldani; így óriási szerepük van a vezetői döntések minőségében.

Azt ugyanakkor számos tanulmány kimutatta korábban, hogy a pszichológiai – érzelmi és motivációs – hatások miatt a valós döntéshozatal eltér a racionális szabályoktól; ilyenkor csak korlátozott racionalitás érvényesül. A racionalitás letéteményese, a matematikai ismeretekkel kapcsolatos önkép pedig erősen negatív, ezért gyakori a teljesítményszorongás, ez blokkolja az agy munkamemóriáját, ami hátrányosan hat a számolási képességekre, így további hatást gyakorol erre a jelenségre.


Milyen legyen a hatékony és fenntartható matematikaoktatás?

Farkas-Kis Máté az ENSZ fenntarthatósági definícióját javasolja újszerűen alkalmazni a matematikaoktatás megújításában. Annak a fő gondolatnak az analógiájára, hogy a jelen szükségleteit úgy kell kielégíteni, hogy közben nem csökkentjük a jövő nemzedékek képességét saját szükségleteik kielégítésére, a fenntarthatósági szemléletű matematikaoktatásnak is olyan gondolkodást kell ösztönöznie, amely nem csökkenti a jövő generációinak önbecsülését, önmegvalósítási képességét. Farkas-Kis az ehhez kapcsolódó három elvet is adaptálta a matematikaoktatásra.

  • Az ENSZ egyik fenntarthatósági alapelve, hogy amit a környezetünkbe bocsátunk ki, az nem haladhatja meg a környezet befogadó- és feldolgozóképességét. Ennek mintájára a megtanítani kívánt matematikai ismeretek mennyisége sem haladhatja meg a tanulók befogadó- és feldolgozóképességét.
  • A másik fenntarthatósági alapelv az, hogy amit a környezetből kiveszünk, nem haladhatja meg a környezet regenerációs képességét. Eszerint a matematikatanításban sem haladhatja meg az elvárt teljesítmény a tanulók teljesítőképességét.
  • Az ENSZ harmadik fenntarthatósági alapelve azt mondja ki, hogy a nem megújuló erőforrások felhasználási mértéke nem haladhatja meg azt a mértéket, amellyel megújuló erőforrásokkal tudjuk helyettesíteni őket. Hasonlóképpen, ha a matematikaoktatásban a tanulók önértékelése csökken egy probléma rossz megoldása miatt, ez a csökkenés nem haladhatja meg azt a szintet, ahonnan a tanulók már nem akarnak a megértéshez és önmegvalósításhoz visszatérni.

„Az eredmények azt sugallják, hogy a pedagógus kulcsszerepet játszik a matematikaoktatás fenntarthatósági szemléletű megújításában. További kutatásokra van szükség ahhoz, hogy még mélyebben megértsük a matematikához való viszonyunkat és tovább javítsuk döntési képességeinket”

– hangsúlyozta Farkas-Kis Máté.

 

Olyan matematikaoktatásra van szükség, ahol nem vész el a kezdeti pozitív élmény

A Corvinus egyetem kutatója a javaslatokat egy online kérdőív eredményei alapján állította össze, amellyel azt vizsgálta, milyen jellemző attitűdök azonosíthatók a matematikával kapcsolatban, milyen hatással vannak rájuk a tapasztalatok és annak megítélése, hogy mi a matematika szerepe. Magyarországon a matematikát 12 éven át oktatják; és a könyvfejezetben megosztott eredmények szerint az oktatási szinteken előrehaladva egyre csökken a válaszadók teljesítménye.

Míg az általános iskolában emlékezetük szerint 91%-uk legalább 4-eseket kapott matematikából, addig a középiskolában ez az arány 76 százalékra csökken, a felsőoktatásban már csak 54%, a tudományos fokozat megszerzése alatt pedig kevesebb 40%-nál. Ez utóbbi kategória kétpólusúvá vált, egyharmadnyian vannak azok is, akik bevallásuk szerint nem értenek a matematikához. Azon a tízes skálán viszont, amely azt mérte, hogy mennyire racionálisak a döntéseikben, az átlag 7,4 lett, tehát az emberek többsége szereti azt hinni, hogy racionálisan hozza meg a döntéseit.

A kérdőívet kitöltők 80%-a szerint a matematikatanulásnak van haszna, mert megtanít a logikus gondolkodásra. A legtöbben megértették tehát, hogy bár a matematikai teljesítményt jellemzően számítási feladatokkal mérik, a matematika nem csak a számolásról szól. A vizsgálat arra is kitért, hogy a válaszadók szerint mennyire hasznos a matematikatanulás bizonyos szakmákhoz. A várakozásoknak megfelelően nagyon hasznosnak tartották a matematikát a számokkal foglalkozó és a diplomához kötött szakmák műveléséhez – a kultúra, a művészet és a sport kivételével –, viszont a jellemzően humán, adminisztratív vagy egyszerű tevékenységek kapcsán nem sok előnyt láttak a matematikai műveltségben.

Tehát ha a fenntarthatóságot biztosító menedzsmentmodelleket akarunk kialakítani, akkor az az elvárás, hogy fenntarthatósággal foglalkozó döntéshozók megfelelő matematikai képzettséggel rendelkezzenek. Ehhez pedig a jelenleginél jobb matematikai ismeretekre és jobb, módszertanában megújított matematikai oktatásra van szükség. Olyanra, ahol nem vesznek el útközben a kezdeti sikerek, ahol a tanulók az esetleges kudarcok okait nem a „matekos agy” hiányában keresik, és ahol megőrizhetik a kezdeti pozitív élményeket a matematikával a későbbi tanulmányi céljaik eléréséhez.

Savaria Fórum 34. évfolyam 9. szám - 2025.04.07.
Savaria Fórum 34. évfolyam 9. szám - 2025.04.07.
legolvasottabbak
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Szombathely Deák Ferenc utca 3. alatti gyermekorvosi rendelő - Dr. Gecse-Kálózi Patrícia rendelési idő
Dr. Gecse-Kálózi Patrícia gyermekorvos rendelési ideje 2024-ben március 1-től a Deák Ferenc utcai gyermekorvosi rendelőben, Szombathelyen.
Ausztria: több határátkelőn fertőtlenítő szőnyegen kell áthajtaniuk a járműveknek - a kőszegi is érintett
A ragadós száj- és körömfájás vírus miatt péntektől fertőtlenítési intézkedéseket vezettek be Ausztriában a nyitva lévő határátkelők egy részén a járműveknek fertőtlenítő szőnyegen kell lassan áthajtaniuk belépéskor, ami csúcsidőben lassíthatja a forgalmat. A nagy határlépő pontokon az osztrák hadsereg is segítséget nyújt a hatsóágoknak.
Lezárja kisebb határait Ausztria
Döntött Ausztria: Szombattól két szlovákiai és 21 magyarországi határátkelőt lezárnak a ragadós száj- és körömfájás terjedésének veszélye miatt – erről a Belügyminisztérium rendeletben döntött. Az intézkedés előreláthatólag május 20-ig tart, a hatóságok a helyzetet folyamatosan ellenőrzik.
Dr. Varga Adrienn gyermekorvos Szombathely rendelési idő
Dr. Varga Adrienn gyermekorvos rendelési ideje 2024-ben március 1-től a Deák Ferenc utcai gyermekorvosi rendelőben, Szombathelyen.
legfrissebbek
Magyarország 1945: felszabadulásból megszállásba
- Vorosilov, aki a Szövetséges Ellenőrző Bizottság elnöke volt, akkor, ha azt mondja, hogy Magyarország nem köztársaság, hanem mondjuk királyság, vagy éppen császárság legyen, akkor Magyarország királyság, vagy császárság lett volna… - vélekedett prof. dr. Szakály Sándor történész, a VERITAS Történelemkutató Intézet főigazgatója ma délelőtt. A Magyar Nemzeti Levéltár Vas Vármegyei Levéltára, a Honvéd Hagyományőrző Egyesület és a Doni Bajtársi és Kegyeleti Szövetség „80 éve történt" 1944-1945 magyar hadieseményei című konferencia sorozatának szombathelyi rendezvényét ma tartják a Magyar Nemzeti Levéltár Vas Vármegyei Levéltárában.
25 éves lett a Perintparti Waldorf iskola
25 éves a Perintparti Waldorf iskola - ennek apropóján szerveztek jubileumi gálát vasárnap a Weöres Sándor Színházban. Az ünnepségen megcsillogtatták tehetségüket a diákok, lehetett kézműveskedni és a szülők mindenféle finomsággal készültek a gálára. Az eseményen Szinetár Dóra színművésznő is részt vett.
Életmentő pont címet kapott az AGORA
A címet az Országos Mentőszolgálat adományozza azoknak az intézményeknek, szervezeteknek, amelyek megteremtették az azonnali életmentés személyi és tárgyi feltételeit.
Nem emel árat a Magyar Telekom
Nem érvényesíti az inflációkövető díjkorrekciót a Magyar Telekom - közölte a cég.
Egészségügyi intézményekkel kötött stratégiai megállapodást a TEK
Stratégiai partnerségi megállapodást kötött szerdán Budapesten a Terrorelhárítási Központ (TEK) a Semmelweis Egyetemmel, valamennyi vidéki orvosegyetemmel, valamint mintegy húsz egészségügyi intézménnyel a speciális és válsághelyzetek hatékony kezelése, valamint az ezekre adott gyors és professzionális válaszok kidolgozása érdekében.