Segítséget kapnak a Fadrusz utcában élők
A Fadrusz utcában élők kálváriája már a kétezres évek elején megkezdődött. A terület ugyanis magánkézben van: a beruházó Fadrusz Utcai Közműépítő Közösség 2001-ben kapott engedélyt az útépítésre, az utcát két esztendővel később, 2003-ban helyezték forgalomba. Az említett szervezet anno arra kérte a helyhatóságot, hogy vegyék át tőlük az utcát, ám egyrészt anyagi okokból kaptak nemleges választ, másrészt arra hivatkozva, hogy az utcát nem olyan pályaszerkezettel építették meg, mint amit az aktuális építési engedély előírt. Aztán később megszűnt a Fadrusz Utcai Közműépítő Közösség, így a területnek azóta nincs is valójában gazdája. Az út állaga évről évre romlott, valóban veszélyessé vált az említett szakasz.
A májusi közgyűlésen aztán döntöttek a városatyák: a lakóknak létre kell hozniuk egy polgárjogi társaságot, amelynek az lesz első körben a feladata, hogy felmérje, mennyibe is kerülne az utca teljes felújítása. Aztán erre kérjen be árajánlatokat. A beruházást a társaság rendelné meg, ugyanakkor a költségek felét az önkormányzat magára vállalná. Ha a projekt lezárul, a helyhatóság átveszi majd a Fadrusz utcát saját kezelésbe.
Ágh Ernő (Fidesz), a körzet képviselője természetesen örömmel fogadta a hírt.
– Egy képviselő mindig boldog, ha a körzetében felújítás történik. A Fadrusz utcában ez hatványozottan igaz, hiszen nagyon hányattatott sorsú szakaszról van szó, amelynek jószerivel nincs gazdája immár hosszú évek óta. A legutóbbi közgyűlésen született megoldás nagyszerű hír az ott élőknek is, most már legalább látjuk, látják az alagút végét. Természetesen mindenben támogatom a polgárjogi társaság létrehozását, ahogy eddig is, eztán is bátran fordulhatnak hozzám az ott élő emberek. Valami tehát elkezdődött, és ha már az első lépésen túlvagyunk, akkor reményeink szerint pont is kerül ennek a hosszú történetnek a végére. Most tehát van teendőnk, bele is vetjük magunkat a munkába – fogalmazott a fideszes politikus, aki hozzátette: a körzetében még jó néhány útszakasz is felújításra szorul.
– Leadtam egy terjedelmes listát a városvezetésnek, amelyben azok az utcák szerepelnek, amelyek hasonlóan gyatra állapotban vannak, mint a Fadrusz utca. A Petőfi-telepen több ilyen szakasz is van, sajnos. Kiemelném a Vidos József utcát, valamint a Halastó utca egy szakaszát – ezek rendbetételére is mielőbb forrást kellene garantálni – zárta szavait Ágh Ernő.
Az üggyel kapcsolatban természetesen megkerestük a városvezetést is:
– Egy több évtizedes kivitelezői mulasztás miatt nem bűnhődhetnek örökké a Fadrusz utcában élők. Ők is szombathelyiek, nekik is segíteni kell a mindenkori városvezetésnek – vélekedett lapunk megkeresésére dr. Horváth Attila (Éljen Szombathely!) alpolgármester, aki a Fadrusz utcával kapcsolatban az úgynevezett „Zanati-modellt” említette meg, némi különbséggel.
– Zanaton hasonló volt a helyzet. Ott alkalmaztuk először azt a megoldást, amely szerint az ott élők létrehoznak egy polgári jogi társaságot, összeadják az útfelújításhoz szükséges összeg felét, a felújítás másik felét a város fizeti. Tulajdonképpen egy magánberuházás károsultjait segítjük ki közpénzből, de szerintünk ez így korrekt. Annyiban eltér a zanati és a Fadrusz utcai helyzet, hogy dr. Hende Csaba a választási kampányban azt ígérte a zanatiaknak, hogy nem kell egyetlen forintot sem beleadniuk az utcáik felújításába, mert a képviselő úr kormányzati pénzt szerez. Ez egyelőre nem történt meg, legjobb tudomásom szerint kormányzati döntés erről nincs, de bízom abban, hogy a képviselő úr tartja a szavát.
– Célunk még ebben a ciklusban további – így többek közt Ágh Ernő képviselő úr által említett – utak rendbetétele is, jellemzően EU-s TOP+ források felhasználásával. Megjegyezném, hogy a kormány és Brüsszel feszült viszonya nem segíti elő a pénzek lehívását. Nem tudjuk, mikor fognak megnyílni az ablakok, de mi szokás szerint előre dolgozunk. Reményeink szerint a források megnyílásának pillanatában engedélyes tervekkel fogunk rendelkezni. Egyébként meg kell jegyeznem, hogy a Fadrusz utca is jó példa arra, hogy a jelenlegi városvezetés nem pártpolitikai alapon dönt útfelújításokról. Nem azt nézzük, hogy milyen színekben indult a képviselő, hanem, hogy milyen munkát végez, mennyire van szükség az adott fejlesztésre. Itt is látszik, hogy vannak képviselők, akik a körzetüket tekintik fontosnak, és vannak, akiknek az a fontos, hogy szerepeljenek. Vannak képviselők, akiknek a körzetében utak készülnek el, járdák újulnak meg, és vannak, akik Facebook-posztokban mérik a munkavégzés hatékonyságát, a választók meg majd eldöntik, hogy melyik a hatékonyabb módszer – zárta szavait az alpolgármester.
Krilov István
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.