Kerékpáros nyom: ajánlás a bicikliseknek
Nyugodtan fogalmazhatunk úgy, hogy a bicikliutak építése, a kerékpársávok és nyomok kijelölése az elmúlt években nem volt zökkenőmentes Szombathelyen. A helyi sajtóban évekig téma volt a Paragvári út járdáira felfestett biciklisáv, ami nemcsak a gyalogosoknak jelentett gondot, hanem a családi házakban lakóknak is, akik az udvarba szerettek volna ki-, illetve bejárni autóikkal. Ez jó látási viszonyok között viszonylag egyszerű feladat, viszont, amennyiben a körülmények nem ideálisak (sötétség, kivilágítatlan kerékpár stb.), komoly problémákhoz vezethet. A lakók jó ideig próbáltak változtatni a helyzeten, de aztán maradt minden a régiben.
Látni és látszani
Szintén különleges jelenség a Kőszegi utcában a kocsiforgalommal szemben használható kerékpárút, ami szintén az elsők között készült el, és a Fő térről vezet kifele. Egy hibapontot sikerült figyelmen kívül hagyni az egykori közutas fejlesztésben: a Mártírok terén, a Savaria Szálló felől érkező autósok jobbról számíthatnak érkező kocsikra – balról meg kerékpárosokra. Ugyanaz a történet, mint a Paragvárin: amíg mindenki látható és lát is, addig nincsen különösebb probléma.
Biztonsági szempontból nem sokkal jobb a helyzet a körforgalmak többségénél alkalmazott megoldásnál: a bicikliseknek ezeken kívül alakítottak ki sávot, a gyalogosokkal együtt. Elvileg kerékpárral is az autósokkal egyező irányban kellene ezeket használni, hiszen a sofőrök balról számítanak gyorsabb sebességgel érkezőkre. Gyakorlatban viszont bármikor jöhet biciklis jobbról is, ami akkor izgalmas, ha a gépkocsivezető csak a gyalogosokkal kalkulál abból az irányból.
A szombathelyi kerékpáros közlekedés fejlesztése részben biciklisávok és nyomok kijelöléséből, illetve felfestéséből állt az elmúlt években, de kerékpárutak is épültek. A legutóbbi (2016-os, az előző városvezetés alatt elindított) nagyobb lélegzetű beruházássorozatban több mint egymilliárdos pályázati forrásból 13 helyszínen történik közlekedési fejlesztés – a munkálatok tavaly kezdődtek meg. Kijelölnek 11 új kerékpáros útvonalat, de ugyanebben a projektben készült el a Nárai utca és a Brenner Tóbiás körút kereszteződésében a körforgalom, és átalakítják a Rohonci út – Bartók Béla körút csomópontot is. Járdák és kerékpárutak is épültek (Jáki út, Jókai utca, Nárai út külső, Metro környéke stb.), és megépül a Sé és Szombathely közötti bicikliút is.
A Sugár út közepén megjelent sárga kerékpáros jel is a pályázati pénzből megvalósuló fejlesztés része. A hírekbe is bekerült, mert nagyjából értelmezhetetlennek tűnt, hogy miért is kell(ene) az út közepén kerékpározni. Pedig van rá magyarázat, hogy miért festették kétségkívül szokatlan helyre – egyébként a városban sokfelé találkozhatunk ilyen megoldással, de általában az út szélén –, ám ahhoz meg kell ismerkedni a kerékpáros nyom fogalmával, amit egyébként a kétezres évek eleje óta használnak. Hivatalosan az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színű burkolati jellel kijelölt útfelületet jelent, jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útvonalat. Egyben „üzenet” is az autósoknak, hogy az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. Mint kiderült, a Sugár úton azért született ez a megoldás, mert parkolóhelyek vannak az út két szélén, így fennáll a veszélye, hogy „rányitják” az autósok a kocsiajtót a kerékpárosokra – főleg sötétben, rossz látási viszonyok között.
Ajánlott útvonal
Szombathely 2017-es kerékpárforgalmi hálózati tervében – amely egyébként az említett 13 kerékpáros-fejlesztésről is szól, amelynek elemei mostanában sorra készülnek el – az alábbi szerepel az érintett szakaszról:
„A nyomvonalon kerékpáros nyom burkolati jelek felfestésével biztosítható a biztonságos kerékpáros közlekedés, építési beavatkozásra nincs szükség. Folyópálya szakaszokon II. típusú kerékpáros nyom burkolati jeleket kell felfesteni, míg a keresztező utcákban I. típusú nyom felfestése indokolt. A Sugár út–Írottkő u. szakaszon a nyomokat a kétoldali párhuzamos parkolók melletti oldalakadály-távolság figyelembevételével kell felfesteni.”
Ugyanezt erősítette meg a Városháza kommunikációs vezetője, Kéner Balázs is. Érdeklődésünkre azt írta, a Sugár útra kerékpárosoknak jelzésül felfestett útburkolati jelek úgynevezett kerékpáros nyomok, melyek a kerékpárosok részére, az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet jelentenek. Azért nem közvetlenül az úttest szélén, a parkoló autók mellet halad a felfestés, mert a figyelmetlenül kinyitott autóajtók esetlegesen balesetveszélyt jelenthetnek a biciklisekre nézve. A felfestés pedig TOP-os pályázat eredményeképp valósult meg, melyet még az előző városvezetés terveztetett.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.