
Szombathelyi fejlesztések: gyalogátkelők létesülnek, utakat újítanak fel
Szombathely úthálózatának egy jókora része – 63 és fél kilométer – állami kezelésű. Lázár János közlekedési miniszter január 23-i látogatásakor a városvezetés kérésére megállapodás született arról, hogy ezeken a belterületi szakaszokon tíz új gyalogátkelőhelyet létesít a Magyar Közút, és erre félmilliárd forintos költségkeretet biztosít a minisztérium. A tárcavezető üdvözölte az ötletet.
Országos mintaprogram
– Szombathely a tizedik megyei jogú város, ahol tárgyalok, és itt egy egyedülálló közlekedésbiztonsági, balesetmegelőzési fókuszú ötlettel találkoztam. Abból, hogy mit kérnek és ezt hogyan képviselik, látszik, hogy ez egy kifinomult város. Azt kérte tőlem dr. Nemény András polgármester, hogy legyen egy közös programunk a gyalogosok védelmére, ami elég ritka, de egybeesik a terveinkkel, mert az új KRESZ – amelyen most a tárcám dolgozik – célkitűzése, hogy a gyengéket védjük az erősebbekkel szemben. Abban állapodtunk meg, hogy egy országos mintaprogramot indítunk, tíz új gyalogos átkelőhelyet létesítünk az állami utakon Szombathely belterületén 500 millió forintos keretből. A helyszíneket az önkormányzat és a közútkezelő közösen fogja meghatározni – nyilatkozta akkor a tárcavezető a Szombathelyi Televíziónak.
A gyalogosok védelme prioritás a városvezetés számára, ezt bizonyítja, hogy 2019 óta 22 új zebra létesült Szombathelyen, és több meglévő átkelőt „felokosítottak”, azaz mozgásérzékelővel és villogó LED-sorokkal látták el, ami az átkelni készülő gyalogosokra figyelmezteti az autósokat. Az önkormányzat ezúttal újabb 12 helyszínre tett javaslatot, ebből kettőt az elégtelen belátási viszonyok miatt nem lehet megvalósítani, a fennmaradó tízből nyolc helyszínen gond nélkül megépíthető az új gyalogátkelő, kettő esetében azonban meg kell vizsgálni a műszaki feltételeket.
– Ezek azok az átkelési pontok, amiket a szombathelyiek praktikusan használnak, most úgy, hogy átfutnak az úton. Ezek között van nagy közúti, akár többsávos szakasz, de van iskolák, óvodák közelében, olyan helyeken, ahol cégeknél munkaidő végén sokan mennek át, például buszmegállók mellett. Ezeknek a jogossága nem megkérdőjelezhető – szögezte le dr. Nemény András.
Tíz helyszín
Az önkormányzat javasolta, hogy létesüljön új zebra a Külső Pozsonyi út 49–66-nál lévő buszmegállók között és Petőfi-telepen a 86-os főút – Halastó utca kereszteződésében, utóbbi megvalósíthatóságát még vizsgálják. Ugyancsak új gyalogátkelőhely épülne Zanaton a közösségi ház és a templom között, a város felőli buszmegállónál, valamint a Tesco-körforgalom kerékpáros átvezetése mellett – ez utóbbi megvalósíthatóságát szintén vizsgálják még.
– A zanatiak régi kérése már a templom melletti zebra, ami több szempontból is indokolt – mondta el kérdésünkre Putz Attila, a körzet önkormányzati képviselője. – A közösségi ház parkolója gyakorlatilag a templomé is, sokan járnak át az úttesten, ami balesetveszélyes, hiszen a 86-os főút bevezető szakaszán van egy domb, ami miatt nehezen belátható ez a rész. A buszmegállóhoz tervezett gyalogátkelő sem újkeletű igény, már 2019-ben is jelezték az itt élők. Tavaly elkészült a boltnál egy új zebra, de valójában ezt kérték a legkevesebben... A Tesco-körforgalomhoz tervezett átkelő bonyolultabb kérdés. A kerékpáros-átvezetés már kiépült, de a gyalogosok biztonságos áthaladása nem megoldott. Ezt igazán egy aluljáróval lehetne biztosítani, ami azonban nagyon költséges lenne. Megoldást kell találni, mert a jövőben további üzletek épülnek majd a közelben, és várhatóan megnő a gyalogosforgalom.
Lakossági igények, szakmai szempontok
Három gyalogátkelőhely létesítését javasolja az önkormányzat a Kámon–herényi városrészen. Az okokról dr. László Győző alpolgármestert, a körzet képviselőjét kérdeztük.
– Mindhárom esetben lakossági igények és szakmai szempontok alapján történt a kijelölés. A Muskátli utca – Ciklámen körút kereszteződésében azért lenne fontos az átkelőhely, mert az új lakópark miatt fokozódott a gyalogosforgalom. Továbbá itt a közelmúltban halálos gázolás történt, szeretnénk megszüntetni a balesetveszélyt. Zebra létesülne a Béke térnél is – elsősorban a Herényiek Háza közelsége miatt –, valamint a Szent Imre herceg útja 68-nál lévő buszmegállónál, ami az utasok és a Kámoni Arborétumba érkezők áthaladását segítené – fogalmazott dr. László Győző.
A Dolgozók útján két gyalogátkelő létesülhet.
– Lakossági igény volt mindkettő – mondta el kérdésünkre dr. Horváth Attila alpolgármester, a körzet képviselője. – Az Eötvös József utca sarkára szánt zebra terveit már elkészíttette az önkormányzat. A Kalandváros–Sportliget parkolójának bejáratához tervezett gyalogátkelő a kiserdő felől sétáló oladiak áthaladását segítené, és megtörténhet az összeköttetés a kerékpárúttal.
Utak is megújulnak
A miniszteri vizit alkalmával megállapodás született arról is, hogy 1,5 milliárd forint értékben három állami tulajdonban lévő útszakasz újul meg a következő másfél-két évben. Az egyik a 86-os főút – Rumi úti csomópont – az ún. „mozaikos kereszteződés” –, ahol a kamionforgalom miatt folyton nyomvályúk keletkeznek, és a keresztirányú forgalom számára futóműgyilkossá vált a terep. A burkolatot évek óta csak toldozgatja-foldozgatja a közútkezelő, legutóbb tavaly nyáron végeztek marási munkálatokat.
– Naponta 10-15 ezer autó halad át ezen a csomóponton, a burkolat állapota évtizedes probléma. Forráshiány miatt a közútkezelőnek eddig nem volt lehetősége a generális javításra – fogalmazott Tóth Kálmán, a körzet önkormányzati képviselője. – Számtalanszor tartottunk helyszínbejárást, és megállapítást nyert, hogy marással már nem orvosolható a helyzet, a teljes szerkezetet cserélni kell. Az utolsó utáni pillanatban jött ez a fejlesztés, ami nagyon fontos a déli városrészen élők számára. A felújítás nemcsak magát a kereszteződést érinti, hanem a Gyöngyös-hídig tartó szakaszt is – tette hozzá a képviselő. Óriási kihívást jelent a felújítási munkák ideje alatt a forgalom elvezetése, igazán terelésre alkalmas alternatív út ugyanis nincs.
Arról is érdeklődtünk, lesz-e a Rumi út másik oldalán is balra kanyarodó sáv, ami jelentősen megkönnyítené az áthaladást. (A belváros felőli szakaszon tavaly májusban változott meg a forgalmi rend, külön sávot alakítottak ki, így a telezöldnél balra kanyarodók nem tartják fel a sort – a szerk.) Tóth Kálmántól megtudtuk, hogy a Szentkirály felőli szakaszon is ugyanezt szeretnék megoldani, ott azonban nem elég a felfestés, ki kell szélesíteni az utat. Mindez a Rumi út déli szakaszának felújításakor valósulhat meg. |
Megújul a 11-es Huszár út 1,6 kilométer hosszú szakasza a Neumann iskolától a Metro-körforgalomig.
– Forgalmas bevezető útról van szó, csúcsidőszakban különösen nagy terhelés éri a 11-es Huszár utat. Tavaly az iskolánál lévő körforgalmat a közútkezelő, a Bocskai körút odavezető szakaszát pedig az önkormányzat újította fel. Nagy örömömre szolgál, hogy ezzel a beruházással kompletten megújul az utca. A pontos műszaki tartalomról még egyeztetések folynak – mondta el kérdésünkre Bokányi Adrienn, a körzet önkormányzati képviselője.
A 11-es Huszár úton több gyalogátkelőhely is található, a négy sávon való áthaladás azonban így sem kockázatmentes. 2021-ben a 116. szám előtti zebrát „felokosították”. – A baleseti statisztika azt mutatja, hogy bevált az okoszebra – hangsúlyozta Bokányi Adrienn. – Felmerült, hogy a többi átkelő esetében is érdemes lenne ezt megtenni, de leginkább a kórház 11-es Huszár úti telephelyénél lenne fontos. Fel is vetődött, hogy a zebraépítési mintaprogram mellett gondolkodhatnánk közösen a meglévők „felokosításáról” is. |
Megújul a Dolgozók útja teljes, másfél kilométeres szakasza is az Ernuszt Kelemen utcai körforgalomtól a Rohonci úti hídig.
Magyar Közút: vizsgálat, tervezés, kivitelezés
A műszaki tartalom részleteit még pontosítják. Az új gyalogátkelőkkel és az útfelújításokkal kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a Magyar Közút Nonprofit Kft. budapesti Kommunikációs Osztályának. A válaszukban ezt írták:
A tervezett gyalogátkelők helyszíneinek véglegesítése folyamatban van, arra a Szombathely területén meglévő országos közutak gyalogátkelőhelyeinek átfogó vizsgálatát követően kerülhet sor. Egy ilyen helyszín tervezése esetén a legszükségesebb feltételek közé tartozik, hogy minimum 50 méterről minden irányból jól észlelhető legyen a gyalogátkelőhely, illetve megfelelő legyen a közvilágítás és a járdakapcsolat. Egy gyalogátkelőhely kiépítéséhez elengedhetetlen tervező kiválasztása, aki elkészíti és engedélyezteti a tervdokumentációt. Ezt követően a szükséges engedélyek rendelkezésre állása esetén a kivitelező kiválasztása történik meg, ami után elkezdődhetnek a kivitelezési munkák. Az eljárásjogi határidők betartására való tekintettel jelen esetben a kivitelezések várhatóan 2025 őszén indulhatnak.
Az útfelújítások során a meglévő aszfaltburkolat teljes szélességű cseréje, a szegéllyel határolt szakaszokon a régi, töredezett szegélyek cseréje valósul meg. Ezt követően a közműfedlapok szintre emelése, burkolatjelfestés és a szalagkorlát csere zárja a munkákat. A Rumi úti csomópontban a visszatérő nyomvályúsodás miatt az előzetes tervek szerint alaprétegre is kiterjedő felújítás történik, valamint a közelben lévő Gyöngyös híd burkolatcseréje, korlátcseréje és szegélyfelújítása is megvalósul. A felújítás során tervezetten félpályás forgalomkorlátozás mellett fog zajlani a munkálat. A leendő kivitelező ütemezését figyelembe véve időszakosan sor kerülhet egyes forgalmi irányok lezárására is.
A Magyar Közlöny múlt pénteki számában meg is jelentek a szombathelyi fejlesztésekről szóló miniszteri utasítások. Lázár János az alábbi feladatok elvégzésére adott ki utasítást államtitkároknak, a GYSEV igazgatósági elnökének, illetve a Magyar Közút vezérigazgatójának. – Ipari park / logisztikai központ kialakításának vizsgálata (határidő: azonnal) – Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának a Volánnal szembeni tartozása kapcsán a per szüneteltetése, megállapodás kitárgyalása (azonnal) – Körmend–Szombathely, valamint Szombathely–Kőszeg közötti gyorsforgalmi utak megvalósításához szükséges területszerzési feladatok előkészítése, majd megindítása (2025. december 31.) – Szombathely nyugati elkerülő út megvalósítása kapcsán megvalósíthatósági tanulmány elkészítése (2025. december 31.) – Szombathely város területén az országos közúti hálózat átvizsgálása, és új gyalogosátkelőhelyek létesítése (2025. december 31.) – 86. sz. főút Rumi utcai csomópont és híd, Dolgozók útja, 11-es Huszár út felújításának előkészítése (azonnal) – Gothard-kastély hasznosításának vizsgálata (azonnal) |

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.