Túlterhelt gépkocsival, kopott gumiabroncsokkal okozott balesetet, felfüggesztett fogházat kapott a sofőr
A tényállás szerint a vádlott 2020. október 8-án 15:50 óra körül egy Ford Transit típusú gépkocsival közlekedett Bozzai felől Vép irányába. A gépkocsiban elöl középen és jobb oldalon utast szállított. A vádlott járművének megengedett össztömege 3500 kg, terhelhetősége 1525 kg. Ehhez képest a vádlott ténylegesen 5110 kg tömegű rakományt szállított, amely azt eredményezte, hogy a jármű biztonságosan nem volt kormányozható.
A vádlott a közúton utolérte az előtte haladó CLAAS Ranger típusú rakodógépből és a hozzá kapcsolt pótkocsiból álló járműszerelvényt, amikor hirtelen gépkocsijával mintegy 45-50 km/óra sebességgel átsodródott a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávba, ahol ekkor érkezett mintegy 56-60 km/óra sebességgel a sértett által vezetett Peugeot Boxer típusú személygépkocsi.
A vádlott járművével 7,7 méter hosszú sodródást követően mintegy 33-37 km/óra sebességgel – a terelővonaltól 2,2 méter távolságra a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávban - frontálisan összeütközött a 39-43 km/óra sebességre lassuló Peugeot gépkocsival, amely következtében a Peugeot az út melletti árokba csapódott vissza. Amikor a vádlott járművével áttért a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávba, akkor a sértett a gépkocsijával mintegy 24,4 méter távolságra járt a későbbi ütközés helyétől, így a vádlott féktávolságon belül hajtott a sértett által igénybe vett forgalmi sávba, hisz a sértett haladási sebességéhez képest még vészfékezés esetére is a féktávolság 32,2 – 34,7 méter.
A baleset következtében a sértett többszörös sérüléseket szenvedett el, amelyekből nála maradandó fogyatékosság, súlyos egészségromlás keletkezett. A Peugeot Boxer utasa a balesetben nyolc napon túl gyógyuló, súlyos testi sérülést szenvedett el. A közlekedési baleset és a sértett egészségi állapota között közvetlen, egyenes, ok-okozati összefüggés állapítható meg. A vádlott gépkocsijában utazók nyolc napon belül gyógyuló könnyű testi sérüléseket szenvedtek el, ahogy a vádlott is. A vádlott járműve, annak első két gumiabroncsának kopottsága miatt a közúti közlekedésre is alkalmatlan volt.
A baleset azért következett be, mert a vádlott megszegte a KRESZ 47. § (1) bekezdésében írtakon keresztül a 25. § (2) bekezdésében írtakat, mert a járművet megterhelni csak olyan mértékig szabad, hogy össztömege a megengedett legnagyobb össztömeget ne haladja meg, s mivel túlterhelt járműve biztonságosan nem volt kormányozható, ezért nem tudott járművével az úttesten, annak menetirány szerinti jobb oldalán közlekedni. A balesettől függetlenül megszegte a KRESZ 5. § (1) bekezdés b) pontjában írtakat, mert a járműve a külön jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek nem felelt meg.
A Szombathelyi Járásbíróság maradandó fogyatékosságot és súlyos egészségromlást eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt 10 hónap -végrehajtásában 2 év próbaidőre felfüggesztett- fogházra és 1 év 6 hónap közúti járművezetéstől eltiltásra ítélt egy büntetlen előéletű férfit, kötelezte továbbá 193.899 forint bűnügyi költség megfizetésére.
Az ítélet jogerős.
Forrás: 112Press
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.