Új lendületet kap a Közösségi Bérlakás Rendszer
A koncepció lényege, hogy az önkormányzat bérli a lakást a tulajdonostól, és kiutalja azt a jogos igénylőnek, miközben gondoskodik a bérleti díj beszedéséről és a városgazdálkodási cégen keresztül a lakás állagának megőrzéséről is.
A tulajdonos így hosszú távon számíthat biztos albérlőre, és a karbantartás terhét is leveszik a válláról. Azonban anyagi oldalon készülnie kell, hogy az ingatlan felbecsült értékénél 15 százalékkal kevesebbet fizet az önkormányzat, viszont nem terheli a 15 százalékos személyi jövedelemadó, hiszen szociális céllal adja bérbe a lakást. A beköltöző pedig igénybe vehet albérlet-támogatást.
A program mozgatórugója az önkormányzat Szociális és Lakás Bizottsága. A testület elnöke, Czeglédy Csaba a járványhelyzet miatt egy teljesen megváltozott helyzetben építheti a bérlakás rendszert.
– A kezdeményezés elindítása óta milyennek látja az ingatlantulajdonosok érdeklődését és részvételi hajlandóságát?
Március elsején hirdettük meg a programot, elkezdtek jelentkezni az érdeklődők, azonban nyomban megtorpanás következett a veszélyhelyzet miatt. Nem lehetett személyes kontaktussal járó eljárásokat folytatni. Múlt héten megint meghirdettük, és már több mint tízen jelentkeztek is, több lakás felmérése már folyamatban is van.
– A koronavírus-járvány milyen hatással volt a bérlakás-helyzetre és a városi szociális ügyekre – akárcsak a fogadóóráin tapasztaltak alapján?
Minden héten tartottam telefonos fogadóórát, azonban nemcsak akkor, hanem folyamatosan biztosítottam az elérhetőségemet, ahogyan a kollégáim is, akik végigdolgozták velem ezt a nehéz időszakot. Nagyon sok kétségbeesett család vagy egyedülálló személy problémájával találkoztam, sokan utcára kerültek volna, de mindegyik krízishelyzetet elhárítottuk. Sok esetben ez köszönhető volt a bérbeadók türelmének is. Szerencsére Szombathely erős város, így volt forrás a szociális juttatások nagyobb összegű biztosítására. Több ezer embernek segítettünk az elmúlt három hónapban.
– Hogy néz ki a csatlakozási folyamat bérlőként és tulajdonosként?
Az üres lakás tulajdonosának fel kell vennie a kapcsolatot az önkormányzattal, ezt követően a SZOVA munkatársai felmérik a lakást, meghatározzák a bérleti díját, és ha ezt a tulajdonos elfogadja, akkor megkeressük a több száz jelentkező közül, kinek a beköltözését javasoljuk. Ha a tulajdonos ezzel egyetért, utána a végleges döntést a Szociális és Lakás Bizottság fogja meghozni. Akik önkormányzati bérlakásban szeretnének lakni, már adtak be kérelmet, illetve felvették velünk a kapcsolatot, így tudjuk, kiknek kell segítség. Nagyságrendileg 100 nagyon sürgős eset van.
– A Közösségi Bérlakás Rendszerrel kapcsolatban elhangzott aggodalomként, hogy a lakások állagmegőrzését vannak, akik nem érzik garantáltnak. Alaptalanok a félelmek?
Azért alaptalan, mert erre önkormányzatunk garanciát vállal. Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy ha valaki behozza a saját tulajdonú üres lakását a Közösségi Bérlakás Programba, akkor ezt nem csak pár évre fogja megtenni, hanem hosszú távon. Ha a lakástulajdonosok elégedettek lesznek, akkor még többen még több időre fogják a lakásukat bérbe adni önkormányzatunknak, így mi remélhetőleg a többség lakhatási problémáját meg fogjuk tudni oldani hosszú távon.
Borítókép: Nagy Jácint
Cs.A
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.