Új menetrend és buszok: Volán helyett Blaguss
– Miként lehet vonzóbbá tenni a tömegközlekedést Szombathelyen?
– Mindenekelőtt ütemes, kiszámítható, jól megjegyezhető, és a csatlakozásokhoz, de legfőképpen az utasok igényeihez igazodó menetrend kialakításával. Ennek megfelelően készült el az új buszközlekedési koncepció.
– Mielőtt még a részleteket ismertetnék, essen szó a szükséges infrastruktúráról is.
– 33 vadonatúj busz szállítja majd a szombathelyi utasokat. Ezek gyártása már folyamatban van. November közepén érkezik meg az első, december pedig várhatóan az összes többi is. 25 szóló-, 5 csuklós és 3 midibusz teljesít szolgálatot a megyeszékhelyen. Ezek mind Euro6-os besorolású, tehát környezetkímélő, valamint alacsonypadlós buszok, tehát a kényelem mellett a levegőtisztaság is fontos szempont. A Muskátli utcában megvásároltunk egy 9000 m2-es telephelyet, itt kap helyet a műszaki bázisunk és egy új autóbuszmosó is. A jegy- és bérletértékesítésre lesznek pénztáraink és bizományosaink, de, mert egyre elterjedtebb a készpénzmentes vásárlás, ezért az Órásháznál, a Városházánál és Éhen Gyula téren jegykiadó automatákat telepítünk, és minden egyes autóbuszon lesz jegykiadó gép, amelynél megváltható lesz a menetjegy és a bérlet bankkártyás vagy mobilapplikációs fizetéssel.
Ez a készülék egyben jegyellenőrző, -érvényesítő funkciót is ellát, de természetesen már nem lyukasztással, hanem QR-kóddal. Így tehermentesíthetjük autóbuszvezetőinket, nekik nem kell értékesítéssel, pénzváltással bajlódniuk, kizárólag a fő feladatukra, a balesetmentes közlekedésre koncentrálhatnak. A jövőben pedig új termékek bevezetését is tervezzük, mint például az időalapú menetjegy, ami bizonyos időtartamra szól, nem pedig adott vonalra. De ez még a jövő. Az árak viszont nem változnak. Ha jól tudom, Szombathelyen 2013-tól nem emelkedtek a buszjegyárak. Ezt mi sem tervezzük.
– Szombathelyen köztudottan kevés a szabad munkaerő. Hogy állnak a toborzással?
– 150 interjút bonyolítottunk le, és nincs még vége. Ezt folytatjuk továbbra is. A felvett autóbuszvezetők 90 %-a szombathelyi vagy környéki. Ez nagyon jó arány. Örülünk annak, hogy a helyi szakembereket tovább tudjuk foglalkoztatni. A jelenlegi szolgáltatótól nagyon sokan jönnek át hozzánk, de vannak olyan jelöltek, akik teherfogalomban dolgoztak, vagy régebben a tömegközlekedésben, de valamerre elmentek az utóbbi időben, és most úgy gondolják, hogy visszatérnek. Előttünk vannak az oktatások, hogy a szükséges tűzvédelmi, munkavédelmi, útvonal-ismereti, járműoktatásokat elvégezzük. Ezek decemberben lezajlanak. Január 1-jén már kész rendszer tud elindulni.
– Milyen változások várhatók a menetrendben?
– Nagyon sok javaslatot kaptunk a hozzánk jelentkező tapasztalt autóbuszvezetőktől, de a város, mint megrendelő is számos javító változást kért. Mi magunk pedig kipróbáltuk a jelenlegi rendszert: kereszteződésekben, csomópontokban és a járatokra felszállva is elemeztük a tapasztaltakat. Mindezeket összevetve készült el az igényekhez jobban igazodó, az energiaforrásokat hatékonyabban felhasználó, az egymáshoz csatlakozó gerincvonalakra épülő, gazdaságosabb és minden szempontból utasbarát koncepciónk. Cél, hogy csúcsidőben se késsen, azon kívül meg ne cammogjon, azaz ne tartsa fel a város forgalmát az autóbusz.
– Ennek megfelelően változik a menetrend.
– Szombathely legforgalmasabb vonala a 30Y. Régi igény az útvonal-hosszabbítás a Minerva lakópark és Olad falu felé, ezt most meg tudjuk valósítani. Hétvégén pedig jelentős menetrendi bővítésre számíthatnak az utasok, a mainál sokkal gyakoribb követési időt biztosítunk. Csúcsidőben 15 percenként, azon kívül pedig félóránként közlekednek az autóbuszok, és ezt a 30 percet tartjuk hétvégén is. A Minerván gond az is, hogy nehezen tudnak kikanyarodni a buszok a 87-es főútra. Megfordítjuk az útirányt, ezzel sok időt nyerünk, és a balesetveszély is jelentősen csökken.
A másik fontos változás a 2016-ban megszüntetett 1-es vonalnak az újragondolt visszahozatala. Szerettük volna a régi és a mai struktúra előnyeit összegyúrni. Az 1-es Bogát szociális otthonig közlekedett, nem járta körbe a Gyöngyöshermán–Bogát városrészeket, míg a 12/21, a 12/21B a mai struktúrában váltott irányban közlekedik a településrészen. A Herény–vasútállomás–Bogát vonalon a 2016 óta egymástól elvágva közlekedő járatokat összekötjük, megtartva a jelenlegi előnyöket, csatlakozva a 30Y járatokhoz. A harmadi fontos változás a körjáratokat érinti. Most hétköznap 17 órától 40 percenként, tehát a napközbeninél ritkábban közlekednek a körjáratok. Mi ezt hétköznap egész napra 30 perces követésre alakítottuk át. Januártól működik a valós idejű utastájékoztatás, az utazástervezővel lehetővé válik a leggyorsabb és legkényelmesebb útvonal kiválasztása.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.