Új utak Szombathely körül
– Fontos leszögezni, hogy az útfejlesztési projektek nem máról holnapra készülnek el. Sok esetben több évtizeden át folyik a tervezés, és még több idő, mire megvalósul a kivitelezés, és eljutunk a szalag átvágásáig. Ez a Vas megyei útfejlesztések esetében is így van – kezdte a beszélgetést Németh Ákos. – Azt gondolom, hogy a Szombathely környéki útfejlesztések nemcsak számunkra fontosak, hanem a régiónak is. A jelenlegi városvezetés rengeteget dolgozott, alakított ezeken a korábban megkezdett projekteken, folyamatos egyeztetések zajlottak mások mellett a NIF Zrt.-vel, a gencsapáti és a söptei önkormányzattal, a Magyar Közúttal. Kezdeményezésünkre számos ponton módosultak a tervek a város érdekében.
Iparterület extrákkal
A Szombathelyről Kőszeg irányába tartó 2x2 sávos M87-es gyorsforgalmi út az M86-87-es csomóponthoz, a TESCO-felüljáróhoz csatlakozik majd be, és mezőgazdasági területeken, valamint a reptér közelében halad el.
– Ami nagy előny, hogy áthalad az új iparterületen, így kiszolgálja azt, tehát a jövőben ide települő cégeket, vállalkozásokat kiváló infrastrukturális adottságok fogadják majd. Ezt a szakaszt megemelik, hogy a későbbiekben lehetőség nyíljon vasúti fejlesztésre, iparvágány elvezetésére. Épül egy rövid kerékpárút-szakasz is, ami a jövőben két irányba folytatható lesz. Távlati tervünk ugyanis az, hogy bicikliút létesüljön Szombathely és Söpte között – foglalta össze a tanácsnok. – A városvezetés kezdeményezésére az új szombathelyi, a gencsapáti iparterület, valamint a reptér megközelítését lehetővé tevő csomópontot a külső Söptei út végére helyezték át. Az M87-eshez kapcsolódik majd a 89-es út is. Ezt a csomópontot sikerült úgy kialakítani, hogy a Schaeffler melletti területen megteremtettük egy logisztikai bázis telepítésének feltételeit. Elértük azt is, hogy a Puskás Tivadar utca és a régi 87-es elkerülő között különszintű csomópont létesüljön, így nem kell az autósoknak hosszan várakozniuk a vasúti átjárónál.
Út Körmend felé
Az M86-os út vépi csomópontjától Szombathely, Vép és Táplánszentkereszt között, mezőgazdasági területeken keresztül húzódik majd az a gyorsforgalmi út, ami tehermentesíti a 86-87-es Szombathelyt elkerülő közös szakaszát, és a 8-as útra csatlakozik rá Körmend közelében.
– Hosszú évek óta folynak az előkészítő munkák, de a végleges nyomvonal csak a közelmúltban alakult ki. Ez a mostani városvezetés érdeme. Komoly előrelépés, hogy az eredeti tervekkel ellentétben nem a jelenlegi elkerülőre terhelődik a forgalom – hangsúlyozta a tanácsnok. – A fent említett útfejlesztések több előnnyel is járnak a város számára. Egyrészt csökkentik a belső úthálózat leterheltségét, a közlekedési dugók mérséklődésével pedig javulhat a város levegőjének minősége. Másrészt nagyban növeli az új ipari park vonzerejét az, hogy bármilyen irányból jól megközelíthető lesz, és a jövőben a vasúti fejlesztés lehetősége is megteremtődik. Harmadrészt ezek az új utak elősegítik a régió feltárását, kinyílását – folytatta a tanácsnok.
Távlati tervek
– Nagyon hiányzik még a városi körgyűrű nyugati szakaszának befejezése a séi körforgalomtól a körmendi útig, de ennek a megvalósulására belátható időn belül nincs reális esély – mondta Németh Ákos, aki arról is beszélt, hogy a városok szerkezetében átrendeződés figyelhető meg az utóbbi évtizedekben.
– Régen a lakótelepeken – mint amilyen a KISZ is – minden elérhető volt egy helyen, iskola, óvoda, bolt, szolgáltatóház, még a munkahelyek is. Az új városszerkezetben a peremkerületekbe települnek a bevásárlóközpontok és a nagyfoglalkoztatók, ide épülnek a lakóparkok. Az ott élőknek közlekedniük kell ahhoz, hogy bárhová eljussanak, hiszen az új lakóövezetekben egy doboz gyufát sem lehet megvenni – fejtette ki Németh Ákos. – Azt szeretnénk elérni, hogy a tömegközlekedés valós alternatívája legyen az autózásnak, és az emberek inkább az átlátható menetrend szerint közlekedő, komfortos buszokat válasszák. A Blaguss belépésével reményeink szerint a versenyképes tömegközlekedés felé tartunk majd. A közlekedési koncepciónak fontos eleme még a kerékpárút-hálózat további fejlesztése. Hasonló méretű városokhoz képest nálunk kétszer-háromszor többen használnak biciklit. Szombathely adottságai jók, de még sok feladatunk van e téren.
kzs
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.