km/óra
  2024.11.22., péntek  •  Cecília napja
Villamostörténeti séta Kalocsai Péter történésszel

Villamostörténeti séta Kalocsai Péter történésszel

Szeptember elején a Tourinform Iroda szervezésében helytörténeti sétára került sor, amelynek apropóját az adta, hogy már 50 éve, 1974. augusztus 21-től nem csilingelnek villamosok Szombathely utcáin. Az érdeklődőknek dr. Kalocsai Péter történész beszélt a helyi villamosközlekedés múltjáról. 

A résztvevők hallhattak arról, hogy a villamos feltalálása (Werner Siemens találmánya) után 16 esztendővel, a budapesti megindulását követően 10 évvel, 1897. június 4-én Szombathely utcáin is forgalomba álltak a „villanyosok”. Az esemény jelentőségét jól mutatja, hogy Bécsben 1897. január 28-án, Prágában pedig 1897. június 24-én indult meg a villamosközlekedés.

Az Osztrák–Magyar Monarchiában centrálisan elhelyezkedő vasi vármegyeszékhely 19. század végi és 20. század eleji gyors városfejlődésének, modernizációjának egyik bizonyítéka a villamosközlekedés megindulása. A boldog békeidőkben forgalomba állított kocsik az első világháború idején sebesült katonák sokaságát szállították, a nagy gazdasági világválság idején többen öngyilkossági szándékkal eléjük vetették magukat, a második világháború vége felé, 1944. május idusától zsidó honfitársaink már nem szállhattak fel rájuk, megtiltották számukra, az 1950-es évek elején vörös csillaggal a homlokfalukon, belül pedig Sztálin-képekkel közlekedtek, míg a Kádár-korszakban végítéletet mondtak felettük. 

A politika változott, a villamosok viszont változatlanul szolgáltak kora hajnaltól késő estig, 4:30-tól 23 óráig. A villamos kelet-nyugati irányba szelte át a várost a vasútállomástól a Fő téren át a Kálváriáig. Ha valaki kiállt a pálya mellé, akkor kezdetben 5, az 1950-es évektől már három és félpercenként láthatott elhaladni egy villamost, de csúcsforgalom idején akár kettőt vagy hármat (ikerkocsi és egy szóló) is – az egyvágányú pályán ellenkező irányokba, mert kezdetben 10, majd 7 perces járatsűrűség volt. 21 órától már ritkították a járatokat.

Az utasok száma 1916-ban átlépte az évi 1 milliót, 1958-ban az 5 milliót és 1965-ben a 7 milliót. A megszüntetésekor naponta több mint 22 ezren szálltak villamosra Szombathelyen. Útvonalát többször akarták bővíteni, de vagy az első világháború, vagy a nagy gazdasági világválság akasztotta meg a tervek megvalósítását. 

A villamosvonal régóta tervezett észak-déli (Herény – Fő tér – Szentkirály) vonalának megvalósításában az 1950-es évek elején jutottak a legelőrébb. A déli szakaszra megvoltak az engedélyezett tervek, az anyagi fedezet, de a mai városháza Bejczy utca felőli oldalán álló két régi ház lebontására a belügyminisztérium nem adott engedélyt, az ÁVH használta az épületeket. A közlekedésügyi tárca 1952. október végén – a bontási engedély hiányában is – megadta az építési engedélyt.

Az építkezést azonban a közelgő téli időjárásra hivatkozva nem kezdték meg. A városi tanács a beruházás átütemezését kérte 1953-ra. Ekkor nem gondolták, hogy Szombathely ezzel elbukta a projektet, ugyanis a továbbiakban az iparvárosokat kívánták fejleszteni. Az 1960-as évek második felétől vonalkorrekciót terveztek, hogy a növekvő gépjárműforgalmat kevésbé zavarja a villamos.

Az Óperint utcától a sínpárt a mai kerékpáros és gyalogos út vonalában akarták a Fő tér déli oldalára vezetni, és a keleti végén becsatlakoztatni az eredeti szakaszba.
A szombathelyiek megszerették a villamost, nagyon büszkék voltak rá, hiszen szeretett városuk modernségét, nagyvárosias jellegét tükrözte. Az 1930-as évek végén, amikor a teljes vasútüzem megújításra szorult (pálya, járműpark stb.) felvetődött, hogy költséghatékonysági szempontból nem volna-e célszerű áttérni az autóbusz-közlekedésre.

Próba autóbuszjáratokat indítottak, amelyek üresen szaladgáltak a városban, akárcsak 1968. évi próbálkozás idején is. Az önérzetes és a villamosvasutat szerető szombathelyiek nem szálltak autóbuszra. Az első próbálkozás idején a Perinten túli városrész polgárai több száz aláírással álltak ki a villamos mellett és küldték el memorandumukat a polgármesternek.

A villamosnak kétszer is sikerült győznie az autóbusszal folytatott küzdelemben. Aztán az első (1973) olajválság kirobbanása után – budapesti központi politikai akaratra – 1974-ben megszüntették a környezetbarát és közkedvelt szombathelyi villamosokat.

 

Kalocsai Péter most a szombathelyi villamosvasút teljes történetét bemutató könyvön dolgozik, amely a tervek szerint decemberben jelenik meg. Ha valakinek – főleg 1945 és 1920 előtti – jó minőségű, illusztrálásra alkalmas relikviái (Pirchala Imre grafikája, fényképek, menetjegyek, tanulóbérlet stb.), vannak a témában, és a könyvben engedné a közzétételüket – a segítő szándékot előre is köszönve – a következő e-mail címen tudja felvenni a szerzővel a kapcsolatot: kalocsai.peter.szhely@gmail.com.

Fotó: Björn Alnebo

kapcsolódó cikkek
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
1974. augusztus 20-án, 20.44 perckor gördült be a 6-os számú villamoskocsi a Kálvária utcai remízbe, ez volt a szombathelyi villamosközlekedés utolsó útja. Magyarországon Budapest és Pozsony után Szombathely volt a harmadik város, ahol elindult a villamosközlekedés; kezdetben 2-300 ezren, de 1970-ben már évi 8 millióan utaztak rajta. A szombathelyiek verset is írtak a járatokról, szerették a vasútállomástól a belvároson keresztül a Szent István parkig megbízhatóan közlekedő villamosokat, amiket egy minisztériumi döntés ítélt halálra. Szombathelyi villamosvasút-történelem.
címkék
kapcsolódó cikkek
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
1974. augusztus 20-án, 20.44 perckor gördült be a 6-os számú villamoskocsi a Kálvária utcai remízbe, ez volt a szombathelyi villamosközlekedés utolsó útja. Magyarországon Budapest és Pozsony után Szombathely volt a harmadik város, ahol elindult a villamosközlekedés; kezdetben 2-300 ezren, de 1970-ben már évi 8 millióan utaztak rajta. A szombathelyiek verset is írtak a járatokról, szerették a vasútállomástól a belvároson keresztül a Szent István parkig megbízhatóan közlekedő villamosokat, amiket egy minisztériumi döntés ítélt halálra. Szombathelyi villamosvasút-történelem.
Savaria Fórum 33. évfolyam 40. szám - 2024.11.15.
Savaria Fórum 33. évfolyam 40. szám - 2024.11.15.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Miss Universe 2024: huszárruhában és turulszárnyakkal lépett színpadra a szombathelyi Kenéz Nóra
Extrém szettben vonult végig a színpadon az elődöntő nemzeti ruhás fordulójában.
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Pokol Csöngén: egy matracon kuporgott az illegális állatszaporító, miközben zajlott az állatmentés
A beszámolók alapján több tucat, vagy akár száznál is több, rendkívül rossz körülmények között tartott kutyát és állati tetemeket találtak az állatvédők, akik a hatóságok kíséretében érkeztek a Vas vármegyében élő osztrák asszony házához.
Csöngei kutyaszaporító: osztrák papírjai voltak az állatoknak?
A Kronen Zeitung is beszámolt a hatóságok és az állatvédők csöngei akciójáról: egy osztrák nő ingatlanján száznál is több, rendkívül rossz körülmények között tartott kutyát és állati tetemeket találtak. 
Haladás VSE: köd és füst volt a nyugati rangadón, gól nem (képgalériával frissítve)
Az NB/III-as bajnokság Észak-Nyugati csoportjának 16. fordulójában a Sopron érkezett a Rohonci útra. A Hali-szurkolók remek hangulatot produkáltak, gólt azonban nem láttak.
legfrissebbek
Újra indulnak az otthonfelújítási támogatások
A kormány újra elindítja az otthonfelújítási támogatást, amely a családoknak jelent anyagi biztonságot és megerősödést – közölte a kulturális és innovációs miniszter egy budapesti sajtótájékoztatón.
Koronavírus: stagnált az örökítőanyag koncentrációja a szennyvízben
A múlt héten stagnált a koronavírus örökítőanyagának koncentrációja a szennyvízben – közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a honlapján.
Erős, viharos szél várható csütörtök estétől
Az érkező ciklon előtt és után is erős, viharos szél várható csütörtök estétől - írta a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán.
Szombathely környékén 2-4 centi vizes hó hullhat
Az éjszakai órákban erősen felhős, borult lesz az ég. Nyugat-délnyugat felől az esti, késő esti óráktól csapadék érkezik. Ez eleinte eső, később a térség nagy részén havas eső, havazás formájában ér földet. A várható csapadék mennyisége 5-10 mm környékén alakulhat, olvasható a Kőszegi Időjárás Előrejelzés Facebook-oldalán.
Római és kora Árpád-kori sírok kerültek elő a Szent Márton utcában
Régészeti kutatómunka folyik a Szent Márton utcában: római és kora Árpád-kori temetkezések kerültek elő. Az egyik legszebb lelet egy gazdagon díszített római sírkő, amelyen jól olvasható az elhunyt neve, az ábrázolások pedig a halált és az örök életet szimbolizálják.