km/óra
  2024.09.21., szombat  •  Máté, Mirella napja
Villamostörténeti séta Kalocsai Péter történésszel

Villamostörténeti séta Kalocsai Péter történésszel

Szeptember elején a Tourinform Iroda szervezésében helytörténeti sétára került sor, amelynek apropóját az adta, hogy már 50 éve, 1974. augusztus 21-től nem csilingelnek villamosok Szombathely utcáin. Az érdeklődőknek dr. Kalocsai Péter történész beszélt a helyi villamosközlekedés múltjáról. 

A résztvevők hallhattak arról, hogy a villamos feltalálása (Werner Siemens találmánya) után 16 esztendővel, a budapesti megindulását követően 10 évvel, 1897. június 4-én Szombathely utcáin is forgalomba álltak a „villanyosok”. Az esemény jelentőségét jól mutatja, hogy Bécsben 1897. január 28-án, Prágában pedig 1897. június 24-én indult meg a villamosközlekedés.

Az Osztrák–Magyar Monarchiában centrálisan elhelyezkedő vasi vármegyeszékhely 19. század végi és 20. század eleji gyors városfejlődésének, modernizációjának egyik bizonyítéka a villamosközlekedés megindulása. A boldog békeidőkben forgalomba állított kocsik az első világháború idején sebesült katonák sokaságát szállították, a nagy gazdasági világválság idején többen öngyilkossági szándékkal eléjük vetették magukat, a második világháború vége felé, 1944. május idusától zsidó honfitársaink már nem szállhattak fel rájuk, megtiltották számukra, az 1950-es évek elején vörös csillaggal a homlokfalukon, belül pedig Sztálin-képekkel közlekedtek, míg a Kádár-korszakban végítéletet mondtak felettük. 

A politika változott, a villamosok viszont változatlanul szolgáltak kora hajnaltól késő estig, 4:30-tól 23 óráig. A villamos kelet-nyugati irányba szelte át a várost a vasútállomástól a Fő téren át a Kálváriáig. Ha valaki kiállt a pálya mellé, akkor kezdetben 5, az 1950-es évektől már három és félpercenként láthatott elhaladni egy villamost, de csúcsforgalom idején akár kettőt vagy hármat (ikerkocsi és egy szóló) is – az egyvágányú pályán ellenkező irányokba, mert kezdetben 10, majd 7 perces járatsűrűség volt. 21 órától már ritkították a járatokat.

Az utasok száma 1916-ban átlépte az évi 1 milliót, 1958-ban az 5 milliót és 1965-ben a 7 milliót. A megszüntetésekor naponta több mint 22 ezren szálltak villamosra Szombathelyen. Útvonalát többször akarták bővíteni, de vagy az első világháború, vagy a nagy gazdasági világválság akasztotta meg a tervek megvalósítását. 

A villamosvonal régóta tervezett észak-déli (Herény – Fő tér – Szentkirály) vonalának megvalósításában az 1950-es évek elején jutottak a legelőrébb. A déli szakaszra megvoltak az engedélyezett tervek, az anyagi fedezet, de a mai városháza Bejczy utca felőli oldalán álló két régi ház lebontására a belügyminisztérium nem adott engedélyt, az ÁVH használta az épületeket. A közlekedésügyi tárca 1952. október végén – a bontási engedély hiányában is – megadta az építési engedélyt.

Az építkezést azonban a közelgő téli időjárásra hivatkozva nem kezdték meg. A városi tanács a beruházás átütemezését kérte 1953-ra. Ekkor nem gondolták, hogy Szombathely ezzel elbukta a projektet, ugyanis a továbbiakban az iparvárosokat kívánták fejleszteni. Az 1960-as évek második felétől vonalkorrekciót terveztek, hogy a növekvő gépjárműforgalmat kevésbé zavarja a villamos.

Az Óperint utcától a sínpárt a mai kerékpáros és gyalogos út vonalában akarták a Fő tér déli oldalára vezetni, és a keleti végén becsatlakoztatni az eredeti szakaszba.
A szombathelyiek megszerették a villamost, nagyon büszkék voltak rá, hiszen szeretett városuk modernségét, nagyvárosias jellegét tükrözte. Az 1930-as évek végén, amikor a teljes vasútüzem megújításra szorult (pálya, járműpark stb.) felvetődött, hogy költséghatékonysági szempontból nem volna-e célszerű áttérni az autóbusz-közlekedésre.

Próba autóbuszjáratokat indítottak, amelyek üresen szaladgáltak a városban, akárcsak 1968. évi próbálkozás idején is. Az önérzetes és a villamosvasutat szerető szombathelyiek nem szálltak autóbuszra. Az első próbálkozás idején a Perinten túli városrész polgárai több száz aláírással álltak ki a villamos mellett és küldték el memorandumukat a polgármesternek.

A villamosnak kétszer is sikerült győznie az autóbusszal folytatott küzdelemben. Aztán az első (1973) olajválság kirobbanása után – budapesti központi politikai akaratra – 1974-ben megszüntették a környezetbarát és közkedvelt szombathelyi villamosokat.

 

Kalocsai Péter most a szombathelyi villamosvasút teljes történetét bemutató könyvön dolgozik, amely a tervek szerint decemberben jelenik meg. Ha valakinek – főleg 1945 és 1920 előtti – jó minőségű, illusztrálásra alkalmas relikviái (Pirchala Imre grafikája, fényképek, menetjegyek, tanulóbérlet stb.), vannak a témában, és a könyvben engedné a közzétételüket – a segítő szándékot előre is köszönve – a következő e-mail címen tudja felvenni a szerzővel a kapcsolatot: kalocsai.peter.szhely@gmail.com.

Fotó: Björn Alnebo

kapcsolódó cikkek
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
1974. augusztus 20-án, 20.44 perckor gördült be a 6-os számú villamoskocsi a Kálvária utcai remízbe, ez volt a szombathelyi villamosközlekedés utolsó útja. Magyarországon Budapest és Pozsony után Szombathely volt a harmadik város, ahol elindult a villamosközlekedés; kezdetben 2-300 ezren, de 1970-ben már évi 8 millióan utaztak rajta. A szombathelyiek verset is írtak a járatokról, szerették a vasútállomástól a belvároson keresztül a Szent István parkig megbízhatóan közlekedő villamosokat, amiket egy minisztériumi döntés ítélt halálra. Szombathelyi villamosvasút-történelem.
címkék
kapcsolódó cikkek
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
Álmában csönget egy picit – a szombathelyi villamos 77 éve
1974. augusztus 20-án, 20.44 perckor gördült be a 6-os számú villamoskocsi a Kálvária utcai remízbe, ez volt a szombathelyi villamosközlekedés utolsó útja. Magyarországon Budapest és Pozsony után Szombathely volt a harmadik város, ahol elindult a villamosközlekedés; kezdetben 2-300 ezren, de 1970-ben már évi 8 millióan utaztak rajta. A szombathelyiek verset is írtak a járatokról, szerették a vasútállomástól a belvároson keresztül a Szent István parkig megbízhatóan közlekedő villamosokat, amiket egy minisztériumi döntés ítélt halálra. Szombathelyi villamosvasút-történelem.
Savaria Fórum 33. évfolyam 32. szám - 2024.09.20
Savaria Fórum 33. évfolyam 32. szám - 2024.09.20
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Fecskék veszélyben: az esős, hideg időjárás akadályozza a fecskék vonulását
Egyre több hívás és bejelentés érkezik országszerte az állatvédő szervezetekhez a tömegesen megjelenő fecskékkel kapcsolatban. A vonulásban lévő madarakat az esős, hideg idő kényszerítette megállásra. 
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Boris nem kímélte a megyét, tört-zúzott Szombathelyen is (képgaléria)
Ezen a héten eddig Kőszegen 160 milliméter eső esett. A Kendig-csúcson elhelyezett mérő 114 km/h-ás lökést regisztrált, a Kab-hegyen elhelyezett hivatalos szélmérő 131 km/h-át mért. Szombathelyt sem kímélte a vihar, kidőlt fákat és kerítéseket, letört faágakat, leszakadó vezetékeket hagyott maga után.
A GYSEV vonalán vannak olyak InterCity vonatok, amelyek ma nem közlekednek
A Sopronból 6:22-kor induló 987, és a Budapest-Keleti pályaudvarról 9:15-kor induló 992 sz. InterCity vonatok a mai napon nem közlekednek, hívja fel a figyelmet Facebook-oldalán a kimaradó járatokra a GYSEV Zrt.
Csönge a tűzvész után: összefogás és hála
A település, ahol hálásak a déli szélnek, a sok száz tűzoltónak, az oltóhelikopternek és a hétfői esőnek. Tüzes riport a kis kemenesháti faluból, ahol Petőfi egykoron viszonzatlan szerelemre gyúlt, Weöres Sándor a teljes gyerekkorát töltötte, mégsem csak ezek miatt emlékszik majd rá az utókor. Benn égett tűzoltó felszerelésről, az év legnagyobb karácsonyfatüzéről és az összefogás erejéről a Csönge környéki tűzvész után.