Visszük a kocsidat: elárverezték az első, gyorshajtásért lefoglalt autót Ausztriában
A közúti közlekedésről szóló törvény (StVO) idén március 1-től módosult Ausztriában, azóta van lehetőség a gyorshajtók járművének lefoglalására. Szélsőséges esetekben vagy visszaeső szabálysértők esetében az autókat hosszú eljárás végén elkobozhatják és elárverezhetik. A Der Standard kutatásai szerint az első elkobzott jármű Vorarlbergben nemrégiben került kalapács alá – a Dorotheum aukciósház által online árverésen keresztül.
Erősen leharcolt Peugeot
Egy 110 lóerős, 2018-ban forgalomba helyezett Peugeot 208-asról volt szó, amely nem egy tipikus versenyautó. A jármű állapotát úgy jellemezték, hogy „erősen használt”, „sérült” és „alapos felújításra vagy javításra szorul”. A kikiáltási ár 2000 euró indult, október 2-án 6800 eurón állt meg a licit. A törvény előírja, hogy a bevétel 70 százaléka az osztrák közlekedésbiztonsági alapba kerül. 30 százalék pedig az a helyi hatóságé, amely a büntetőeljárás költségeit viseli .
Az első gyorshajtás miatt elárverezett auó Ausztriában: túl fürge volt a Peugeot
Hogyan jutott el a kocsi az árverésig? A tartományi rendőrség szóvivője elmondta a lapnak, hogy a szóban forgó jármű vezetője 153 km/órás sebességgel haladt Vorarlbergben, egy 80-as zónában, városon kívül, azaz 73 km/órával túllépte a megengedett sebességhatárt. A tartomány az adatvédelemi okokra hivatkozva további részleteket nem közölt. Hosszú út vezetett a jármű tényleges elárverezéséig: az autót előbb ideiglenesen, majd véglegesen is lefoglalták. A közigazgatási szabálysértési eljárást követte az elkobzási eljárás – az árverésre pedig csak a jogerős határozat meghozatala után került sor.
Egy 28 éves férfi 128 km/órás sebességgel haladt 30-as zónában a felső-ausztriai Neukirchen an der Vöckla településen. Kelet-Steiermarkban 20 éves fiatal 220 km/órás tempóval száguldott az A2-es autópályán Großwilfersdorf közelében. Bécsben az elkerülőn egy 36 éves férfi a megengedett 80 km/óra helyett 160 km/órával, azaz a megengedett sebesség kétszeresével hajtott, mellette a vizsgálat 0,74 ezrelékes alkoholszintet mutatott ki. Ez csak három olyan gyorshajtási eset az elmúlt hetekből, amelyek után a járművet a rendőrök ideiglenesen lefoglalták. |
A törvény szerint ideiglenes elkobzás jár első szabálysértés esetén. Ehhez a sebességhatárt 80 km/óránál nagyobb sebességgel kell túl lépni a településen belül, vagy 90 km/óránál nagyobb sebességgel lakott területen kívül. Korábbi szabálysértések vagy visszaeső sofőrök esetében (vezetői engedély bevonása az elmúlt négy évben) a határérték módosul 60 illetve 70 kilométer/órára.
A Der Standard szerint nem könnyű összegyűjteni, hogy eddig hány járművet foglaltak le Ausztriában – nincsen ugyanis olyan országos szervezet, hatóság, ahol az adatokat összesítenék. A szövetségi kormány, a tartományok, a kerületi (járási) hatóságok és a tartományi rendőrségek mind-mind illetékesek, így az esetleges árverésekkel kapcsolatos eljárások és döntések számos hivatalos szervezetet érintenek.
133 ideiglenesen lefoglalt gépkocsi
A Der Standard megkérdezte a Belügyminisztériumot és a Közlekedési Minisztériumot, a bécsi tartományi rendőrséget és a kilenc tartományi illetékes hatóságait. Az eredmény: eddig 133 járművet foglaltak le ideiglenesen. A legtöbb lefoglalást Alsó-Ausztriában és Tirolban (29-29) hajtották végre. Felső-Ausztriában és Bécsben 17-17 lefoglalás történt.
Az érintett járművet ideiglenesen, legfeljebb 14 napra lefoglalhatja a rendőrség. Ez idő alatt az illetékes bűnügyi hatóság ellenőrzi, hogy a végleges elkobzás feltételei is teljesülnek-e. Ha a sofőr nem a jármű tulajdonosa, akkor a kocsit visszaadják. Ez a helyzet a lízingelt vagy bérelt autókkal is – ilyenkor a sofőr jogosítványát vonják be. Azt is ellenőrzik, hogy a sebességtúllépést a jogszabályoknak megfelelően helyesen mérték-e.
A tartományok visszajelzései szerint az ideiglenesen elkobzott járművek többségét vissza kellett adni. Eddig mindössze 13 járművet koboztak el a hatóságok véglegesen: hatot Felső-Ausztriában, hármat Vorarlbergben, kettőt Alsó-Ausztriában, valamint egyet-egyet Salzburgban és Steiermarkban. A bécsi tartományi rendőrség egyelőre nem tudott adatokkal szolgálni a végleges elkobzásról: közleményük szerint csak a „rendőrök által a helyszíni közúti ellenőrzés keretében végrehajtott ideiglenes lefoglalásokat” tartják nyilván.
Mielőtt egy járművet el lehet árverezni, közigazgatási büntetőeljárást és elkobzási eljárást kell lefolytatni, majd pedig lezárni, csak ezután következik aukció. Hamarosan további autóárverésekre kerülhet sor, zárja a cikkét a Der Standard, Vorarlbergben és Alsó-Ausztriában a tartományi közigazgatási bíróságon jelenleg egy-egy ügy van folyamatban. Felső-Ausztriában egy esetben indították meg az elkobzási eljárást.
Egy 40 éves magyar sofőr autója volt az első, amit a rendőrség lefoglalt Burgenlandban gyorshajtásért: a férfi az A3-as autópályán 218 kilométer/órás sebességgel száguldott elektromos autójával március végén.
A rendőrség beszámolója szerint a férfi egy civilruhás járőr kocsiját előzte meg jelentős sebességgel – a lézeres mérőkészülék szerint 218 kilométer/órás sebességet produkálva. A vezető emellett veszélyesen is vezetett, nem tartotta be a követési és biztonsági távolságot. Mivel kirívón magas volt a sebességtúllépés, a hatóságok átmenetileg lefoglalták az autót és bevonták a vezető jogosítványát, valamint feljelentették.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.