Vita a vírus árnyékában
Akár a veszélyhelyzet alatt hozott intézkedésekről, akár a hogyan továbbról volt szó, a politikusok nem tudtak közös nevezőre jutni abban, hogy az ellenzéki városvezetésnek vagy a kormánynak köszönhető-e, hogy Szombathely jól vizsgázott az utóbbi hónapokban. Tóth Kálmán (Éljen Szombathely!) szerint az önkormányzat előre tudott gondolkodni: „mi voltunk az egyetlen önkormányzat, amelyik már a februári költségvetésében 50 millió forintot félretett a védekezésre”.
A frakcióvezető ezért is emelt szót az ellen, hogy a kormány hatásköröket és bevételi lehetőségeket vett el városunktól a járvány kellős közepén. Leginkább az ingyenes parkolás bevezetését nehezményezte, ami egyszerre jelent bevételkiesést és borítja fel a város közlekedési rendjét. Ezzel szemben Illés Károly (Fidesz-KDNP) úgy érvelt, hogy az ingyenes parkolás jelentősen csökkenthette a fertőzésveszélyt, hiszen a rendelet miatt sokkal többen használtak saját autót a zsúfoltabb tömegközlekedési eszközök helyett.
Koczka Tibor (Pro Savaria) szerint egyelőre nem kellett volna bolygatni a parkolási rendszerünket. „Minden vita teljesen meddő, ameddig nincs közlekedési koncepciója Szombathelynek” – tette hozzá. Műsorunkban kitért rá, hogy az ezer új parkoló építését is üdvözli, ha legalább annyi új zöldterületet létesítenek a városban, mint amennyit le kell aszfaltozni a beruházás miatt.
A Pro Savaria képviselője emlékeztetett, hogy egy közlekedési koncepció azt is tisztázhatná, hogy kerékpáros város akarunk-e lenni. „Ha igen, akkor kerékpáros utakat kell elsősorban létesíteni. Naponta egymillió forintot költ az önkormányzat buszközlekedésre, akkor is, amikor a karantén alatt szinte utas nélkül mentek a járatok” – folytatta.
Nagy előrelépés lehet a Zanati úti kerékpárút befejezése, ami 12 év elmaradás után látszik megoldódni. Illés Károly emlékeztette a vita résztvevőit, hogy az előző városvezetés is „megörökölte” a 2008 óta húzódó beruházást, amiből legalább két ütemet „ki tudtak sajtolni” a szerződött kivitelezőtől.
Szinte biztosak lehetünk benne, hogy 2020 nem a turizmus éve lesz. Ennek ellenére az új városvezetés eltökélt szándéka, hogy rendezi Szombathely régi adósságát és megerősíti a városi turizmust.
A város 4 milliárd forintból tervez egy több mint száz szobás komplexumot építeni a Tófürdő területén, a legjobb városi szabadidős helyszínek tőszomszédságában. A tervek már az előző ciklusban elkészültek, az önkormányzat nem szeretné, ha a tervezésre fordított összeg veszendőbe menne. A hotel megépítéséhez a polgármester kétmilliárd forint vissza nem térítendő állami támogatást kért Orbán Viktortól. A kormányoldal azonban nem támogatja a projektet. „A Claudius Hotel most zárt be ideiglenesen, és a Nagyszálló ügyét sem sikerült tisztázni. Az idegenforgalmunk nem tud fenntartani egy szállodakomplexumot” – jegyezte meg Illés Károly.
Ezzel ellentétben Koczka Tibor szerint az új szálloda új dimenziókat nyithat meg a helyi turizmusban. „Az épület öt perc sétálótávolságra lesz egy strandtól, egy fedett uszodától, a Sportligettől, a Csónakázótótól és több sportcsarnoktól is. Találhatnánk-e ennél ideálisabb helyet szakmai továbbképzések és edzőtáborok szervezésére?”
Tóth Kálmán végül emlékeztetett, hogy a város nem azért építene szállodát, hogy majd az önkormányzatra háruljon az üzemeltetése – a közgyűlésen is szó esett arról, hogy ebben az ügyben folytak már tárgyalások. Annak ellenére, hogy első körben nem sikerült támogatást szerezni az országos idegenforgalmi alapból, bizakodóak, hogy a Szombathelyi Szállodaüzemeltető Kft. megkapja a szükséges forrásokat. Ebben Hende Csaba együttműködésére is számítanak.
A teljes közgyűlés utáni vita megtekinthető a Szombathelyi Televízió Youtube-csatornáján.
Cs.A.
Borítókép: Nagy Jácint / Savaria Fórum
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.