15 milliárdot kérnek a kormánytól utakra
A közgyűlés elé került előterjesztésben az szerepelt, hogy még 2016-ban döntött úgy a város, hogy öt év alatt önkormányzati kezelésű útjait felújítja, és ehhez 2017-ben 500 millió forint, 2018-ben 1 milliárd forint, 2019-ben 1,5 milliárd forint saját forrást biztosít. A szóban forgó döntés ellenére az említett években az elhatározott 3 milliárd helyett helyett 1,3 milliárd saját forrást költöttek az utakra, így a meghirdetett programnak érdemi látszata a város út- és hídhálózatának egészére nézve nincsen.
Az előterjesztés szerint – elsősorban a kormányzati intézkedések és a város korábbi legnagyobb adózójától kieső adóbevétele miatt kialakult – jelenlegi költségvetési helyzetében legjobb szándéka ellenére sem tud jelentős út- és hídfelújítási programot megvalósítani. „Jelenlegi helyzetünkben járdák felújításában, karbantartásában van az önkormányzatnak mozgástere. Mindezek következtében az utak egyre nagyobb része olyan műszaki állapotba kerül(t), amelyet kátyúzással és egyéb útfenntartási munkálatokkal már nem lehet orvosolni. A városban az elmúlt években jelentősen megnövekedett gépjárműállomány miatt kialakult parkolóhiány pedig komoly feszültséget okoz a lakótelepeken és a belvárosban élők számára. Mindezek mellett a legutóbbi, a közgyűlés által tárgyalt és elfogadott jelentés alapján milliárdos nagyságrendben szükséges a város hídjainak mielőbbi felújítása is. Az önkormányzat saját forrásból nem képes ilyen program finanszírozására, és hitelfelvétel csak végső megoldásként kerülhet szóba.”
A jelenleg bizonytalan TOP Plusz programból érkező források sem lennének elegendőek a városi úthálózat átfogó felújítására, ezért más megyei jogú városokhoz hasonlóan elsősorban kormányzati támogatásból történhet a program finanszírozása. Zalaegerszeg a tavalyi évben meghirdette a Kovács Károly Városépítő Programot, amelynek keretében 2024-ig 15 milliárd forint kormányzati támogatással közel száz helyszínen lesznek majd infrastrukturális beruházások. Székesfehérvár számára pedig csak az idei évben 8 milliárd forint összegű kormányzati támogatást kapott útfelújításra.
A javaslat szerint az önkormányzatnak a kormányhoz kell fordulnia azért, hogy belterületi utak, hidak felújítására, parkolók létesítésére a zalaegerszegi támogatással megegyező összegű, 15 milliárd forint központi támogatásban részesüljön városunk. A kérelem elutasítása esetén szükséges lehet megvizsgálni a Belügyminisztérium által ízben is javasolt hitelfelvételi lehetőséget.
Az áprilisi közgyűlés megtárgyalta a javaslatot – és el is vitázott rajta. Dr. Nemény András polgármester ekkor jelentette be, hogy a kormányinfón Gulyás Gergely kancelláriaminiszter megemlítette, hogy Szombathely támogatást szeretne kérni – a kormány megvizsgálja a kérést. A Fidesz-frakcióból többen arról beszéltek, hogy támogatásokat nem ilyen formában kell kérni, hanem lobbitevékenységet kifejteni, volt olyan is, aki kifejezetten erre biztatta a városvezetőt. Illés Károly (Fidesz) szerint a polgármester nem teszi a dolgát, az előterjesztéssel a közgyűlésre akarja hárítani a felelősséget. Horváth Gábor (Fidesz) szerint az ötlet jó, de részletes terveket szeretne látni, hogy mely utcákra vonatkozna a felújítás, és azt kérte, Szombathely kérjen az Európai Uniótól is közvetlen támogatást, ha már a polgármester korábban tárgyalt az Európai Bizottság első alelnökével. Tóth Kálmán, az Éljen Szombathely-frakció vezetője úgy fogalmazott, nem ez az első eset, hogy a fideszes képviselők a város érdekei helyett pártjuk érdekeit támogatják.
A közgyűlés végül elfogadta az előterjesztést azzal a kiegészítéssel, hogy a város dolgozza ki az összes részletet, és az Uniótól is kérjenek támogatást, és májusban hozzák meg a végső döntést – a kormánypárti képviselők tartózkodtak az ügyben.
Tavaly több mint 1,2 milliárd célzott kormányzati támogatás érkezett Szombathelyre Hende Csaba révén, ebből 900 millió forint fordíthat a város utakra és hidakra. Eredetileg más helyszíneket emeltek bele a programba (egyebek mellett a politikai vitát is kiváltó Markusovszky utcai hidat is), végül az önkormányzat a Belügyminisztériummal történt egyeztetés után a Szent István király utcai hír és három, nagyon rossz állapotban lévő, nagy forgalmú gyűjtőút került bele a csomagba (a Paragvári, a Nádasdy, a Magyar utcák). Ezek esetében a kampányban a kormánypárt részéről azon ment a para, hogy szándékosan húzza a város az időt, de kiderült, nincs szó erről, csak a szabályok szerint zajlik az előkészítés, a munka pedig hamarosan megkezdődhet.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.