Európa-bajnok Magyarország az újautók drágulásában
A Portfolió készített tanulságos összeállítást arról, miért lett sereghajtó az Európai Unióban újautó-értékesítésben 2023-ban Magyarország.
Tavaly az Európai Unió újautó-piaca 13,9 százalékkal emelkedett, amely 10,55 millió autó forgalomba helyezését jelentette. Minden uniós tagállamban nőni tudott a volumen, egy kivétel volt csupán: Magyarország, ahol 3,4 százalékkal estek az eladások 107,7 ezer darabra.
Hogy miért nem veszik az új autókat a magyarok, annak nem csak az az oka, hogy a hazai vásárlóerő töredéke a nyugat-európainak, hanem, hogy az új autók ára rendkívüli mértékben megemelkedett. Utóbbi mögött jelentős részben a forint elmúlt években látott gyengülése áll.
A Portfólió megnézte, hogy az Eurostat adatai alapján 2017 januári bázison hogyan alakult az új autók ára itthon és az unióban.
A különbség drámai, míg itthon az árak majdnem 72 százalékkal nőttek, az EU-ban mindössze 24,4-gyel. Ezt azt jelenti, hogy egy olyan autó, ami 2017 elején 5 millió forintba került, mostanra 8,6 millió forint, számolta ki a portál.
Ez a növekmény gyakorlatilag megette a hazai bérnövekedést, vagyis hiába kerestek több mint 70 százalékkal többet a magyarok 2023-ban, mint 2017-ben, nem lett könnyebb hozzájutni egy új autóhoz.
A különbség a régiós országokhoz képest is szembetűnő. A V4-országok körében 24-30 százalékkal emelkedtek az árak szintén 2017 eleji bázison, amely pedig ennél lendületesebb bérdinamikával párosult. Így nem meglepő, hogy a visegrádi országokban tavaly kétszámjegyű mértékben tudott nőni az autópiac.
Fotó: illusztráció/Vezess.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.