Kalocsai Péter: „Történész, tanár és városvédő vagyok”
Miért kapta a díjat? Mit jelent Ön számára ez az elismerés?
Nagyon jó érzés, hogy egy civil szervezet felfigyelt az önkéntes tudománysegítő munkámra. A Közlekedéstudományi Egyesületért Díjat azok kaphatják meg, akik nem tagjai a Közlekedéstudományi Egyesületnek, de kimagasló eredményekkel segítik a közlekedéstudományt. A díj átadásakor, a méltatásnál kiemelték az V. Országos Közlekedéstörténeti Konferencia szervezésében, közlekedéstörténettel foglalkozó tanulmánykötetek szerkesztésében végzett munkámat.
Mi áll tudományos érdeklődésének középpontjában?
Kutatási területem a közlekedés- és várostörténet Magyarországon, különös tekintettel a Nyugat-Dunántúlra, Vas megyére és Szombathelyre a 19–20. században. Úttörő szerepet töltöttem be a regionális történeti kutatások terén. Körülbelül félszáz szakmai konferencián vettem részt, három vasi vonatkozásút szerveztem.
Hogyan lett a dualizmus kutatója?
Szombathelyen születtem, és a város iránti érdeklődésem szerepet játszott abban, hogy a dualizmus időszakát kiemelten kutassam. Városunknak nagy felfutása volt ekkor, Szombathely gazdasági, kulturális, építészeti és egyéb teljesítménye kiemelkedő volt a korban.
A Nagy Lajos Gimnázium után előbb a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán általános iskolai, majd az ELTE-n középiskolai történelemtanári diplomát szerzett, utóbbi doktori iskolájában pedig kisdoktori (dr. univ.) fokozatot. A Pécsi Tudományegyetemen védte meg PhD-disszertációját, majd ott habilitált. Ezalatt az idő alatt több tudományos műhelynek is a tagja volt. Ki tud emelni olyan személyeket, akik ezekben az években motiválták Önt?
A Nagy Lajos Gimnáziumban Dallos Gyuláné volt a történelemtanárom, ő nagy szerepet játszott abban, hogy megszerettem a tantárgyat. Végzős hallgatóként én lettem a történelemszakkör titkára, ami szintén motivált arra, hogy történelem szakra jelentkezzek. A későbbi évek során rengeteg nagyszerű tanárom volt, de mivel nem szeretnék kihagyni senkit sem, neveket nem említenék.
Több mint huszonöt éve tanít a szombathelyi felsőoktatásban, a tanárképzésben. Tudatosan törekedett arra, hogy a tudományos munkája mellett oktasson is?
Igen, a kezdetektől fontos volt számomra, hogy taníthassak. Tanári pályámat a közoktatásban kezdtem, és 1996 óta tanítok a felsőoktatásban. Örömmel tölt el, hogy többeket tudtam a kutatásra ösztönözni. Több diákom diplomamunkájából tudományos igényű publikáció, egyből pedig PhD-disszertáció és monográfia is született.
Több mint egy éve az ELTE Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ Történelem Tanszékének vezetője is. Milyen a tanszéken folyó munka?
Továbbra is a tanárképzés központja vagyunk, mellette történelem alapszakos képzést is folytatunk. Kvalifikált kollégák oktatnak, és számos kimagasló hallgatónk van. Az utóbbiak által szervezett Történeti Diákműhely számos szakmai programot kínál: tudományos konferenciákat, vitaesteket, kutatási beszámolókat egyaránt szerveznek.
Városvédőként milyen tevékenységet végez?
Már több évtizedes múltra tekint vissza önkéntes városvédő és -szépítő tevékenységem. Több szombathelyi emléktábla állításának ötletgazdája voltam. Például kezdeményeztem és gondoztam a második világháborúban légitámadások következtében megsemmisült Szövő Utcai Elemi Iskola emléktábláját és emlékhelyét. Én javasoltam a 188-ból származó, Savaria választópolgárainak névjegyzékét tartalmazó korabeli kőnek a Városháza aulájában való elhelyezését is, és még sorolhatnám.
Egyik hobbija a kertészkedés. Városunk zöldítésére is vannak ötletei?
Igen. Szombathelyen számos fásítást kezdeményeztem. Részt vettem parkgondozásokban és önkéntes növényültetésekben, például az Éhen Gyula-szobornál.
Milyen közlekedéstörténeti örökséget tudott megvédeni?
Sikerült elérnem, hogy Szombathely többé-kevésbé eredeti állapotában megmaradt villamosát felújítsák, és a széles közönség számára látható helyen, a Smidt Múzeum udvarán kiállítsák. Közreműködésemmel kettő megsemmisülésre váró egykori szombathelyi villamos került a Szentendrei Tömegközlekedési Múzeumba. Egyet már felújítottak (SZVV 6), így a szentendrei járműkiállításnak egy eredeti szombathelyi műtárgya is van.
Mi az a kutatási téma, ami leginkább foglalkoztatja?
Célom, hogy egy átfogó monográfiában dolgozzam fel Szombathely 19–20. századi közlekedéstörténetét. Az elmúlt évtizedekben ezért több résztémán dolgoztam, számos Szombathely történetét tárgyaló könyvem és tanulmányom jelent meg. Összefoglaltam többek között a szombathelyi polgári repülésnek, a Vasi Volánnak, valamint jogelőd vállalatainak a történetét is. Számomra igazán fontos, hogy új tudást tudjak átadni, ezért mindig olyan témákat választok, amikkel korábban még nem foglalkoztak.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.