Kreatív matematika: Egy szombathelyi gimnazista a világ legjobbjai között
Zolival és matematikatanárával, Barczi Péterrel a kihalt iskola egyik tantermében találkoztunk, hogy megnézzük, mivel is érdemelte ki a 16 éves fiatalember az ismert amerikai informatikai cég, a Desmos elismerését. Néhány kattintás, és már mutatja is: a monitoron egy koordinátarendszerben emotikonok, azaz az interneten használt, emberi arcot formáló hangulatjelek jelennek meg, amelyek ráadásul mozognak is. Az üzenetírást jelző három pont szinuszhullámot követ – hívja fel a figyelmünket Zoli –, a fejek arckifejezése pedig mindegyiken változik, az egyik nevet, a másik a könnyeit potyogtatja.
– A versenyen kreatív problémamegoldás volt a feladat.
A „desmos” program felhasználásával, vagyis matematikai háttérrel kellett képet, rajzot vagy animációt készíteni. Engem az emotikonok korábban is érdekeltek, kísérleteztem is a megrajzolásukkal. Az tetszett bennük, hogy nagyon könnyen stilizálhatók, így aztán nagyon sokféle görbét lehet felhasználni az ábrázolásukra, és nagyon szépen, részletekre lebontva lehet megoldani a problémát.
Valójában az történt, hogy akkor jelöltem be egy-egy pontot a koordinátarendszerben, ha az általam megadott állítás igaz volt arra a pontra. Vagyis, ha megfelelően adjuk meg a kikötést, ami alapján elhelyezzük a pontokat, akkor el lehet érni, hogy bizonyos formákat adjanak ki. Rengeteg matematikai görbe alkalmas arra, hogy kirajzolja a szükséges alakzatokat, és mivel az arcmimika is természetes, kevésbé szögletes formákból áll, jó lehetőségnek tartottam, hogy ezeket rajzoljam meg – avat be bennünket a részletekbe Zoli.
A Desmos saját weboldalán, három korosztályban hirdette meg a versenyt, amelyre több mint négyezer pályamunka érkezett a világ minden részéből. Ebből választották ki a 60 finalistát, majd minden korcsoportban a három-három legjobbat. Zoli a 15-16 évesek között az első 20 közé került, ráadásul egyedüli magyarként. A verseny interneten zajlott, elutazni nem kellett, ahogy az ajándékcsomag is postán érkezik majd. Zoli számára a legnagyobb büszkeség, hogy a Desmos igazgatója egy versenyzőkkel folytatott csetelésben külön megemlítette az ő munkáját, megjegyezve, mennyire tetszik a megközelítése, vagyis hogy egy egyenlőtlenséggel le tudta írni mindazt, amit csinált.
Zoli főként azokat a rendhagyó feladatokat élvezi, amelyek a matematika vizuálisan is megfogható részéhez, például a geometriához vagy a függvénytanhoz kapcsolódnak. A Desmos programot a matematikatanára mutatta, de ő inkább praktikus célokra használja ezt a grafikus kalkulátort. Barczi Péter nem is titkolja: álmában nem gondolta volna, hogy Zoli ennyi mindent kihoz majd belőle. Mert ez bizony jóval túlmutat az iskolában tanultakon. A sikerben pedig szerinte nemcsak kiváló tanítványa képességei játszottak szerepet, hanem a kitartása is: nem nyugszik addig, amíg meg nem oldja a felmerülő problémát.
A tehetséges gimnazista már eddig is több matematika-, fizika- és robotika-versenyen bizonyított. Most azt tervezi, hogy jövőre ugyanezen a megmérettetésen – a Desmos Global Art Contesten – egy háromdimenziós feladattal is megpróbálkozik.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.