Lázár: jó hír a magyar vasút minden utasának, teljesen átveszi az irányítást a GYSEV felett a magyar állam
"A nótát annak kell rendelnie aki a számlát fizeti - ez pedig Magyarország", írja közösségimédia oldalán a várható felvásárlás kapcsán Lázár.
"A cégben már eddig is többségi tulajdoni arányunk volt, ám a szocialista kormányok olyan előnytelen, már-már hazaárulással felérő szerződést kötöttek az osztrákokkal, ami indokolatlan hátrányt okozott a magyar félnek. Míg ugyanis a magyar állam egyre több pénzt fektetett be a GySEV-be, az osztrákok pedig nem teljesítették a rájuk eső tőkeemelést, addig az osztrák vétójog megmaradt, a magyar befolyás pedig nem növekedett. A nemzeti kormány nem nyugodott bele abba, hogy a magyarok kisebbségben legyenek a saját cégükben. A miniszterelnök és a kabinet megbízott, hogy rakjak rendet. A cégnek jelenleg három tulajdonosa van: az osztrák és a magyar állam, illetve az ugyancsak osztrák Strabag. Ez utóbbinak a tulajdonrészét szerezhetjük most meg. A magyar tulajdonos jogainak helyreállítása elől az utolsó akadály is elhárult azzal, hogy az osztrák versenyhatóság is engedélyt adott az ügylethez. A cég továbbra is közös marad, kisebbségi tulajdonosként ezentúl is partnerünk lesz az osztrák állam, amit én személyesen is üdvözlök, mert hiszek a közép-európai együttműködés minden formájában", teszi hozzá.
A miniszter szerint a tranzakció jó hír a magyar vasút minden utasának és dolgozójának is. Lázár úgy látja, a GySEV – magyar adófizetői pénzből is elért – fejlettsége mostantól érezhető mértékben fog hozzájárulni a MÁV felzárkóztatásához is.
A GySEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút) Zrt-ben az osztrák Strabagnak 6 százalékos üzletrészére van, ezzel az övé a legkisebb tulajdonrész, ezt venné meg a magyar állam. Az osztrák állam 28, míg a magyar valamivel kevesebb, mint 66 százalék részesedéssel rendelkezik a cégben.
A magyar állam és a GYSEV viszonya nem volt rózsás az utóbbi években, tavaly novemberben azonnali hatállyal felmentették tisztségéből a GYSEV vezérigazgató helyettesét, az osztrák kirendeltség vezetőjét, Hana Dellemannt, amivel az osztrák szakminisztérium nem értett egyet és jogi eljárást helyzett kilátásba.
Lázár János a parlamentben tavaly nehezményezte, hogy a GySEV menedzsmentje nem a többségi magyar, hanem a kisebbségi osztrák tulajdonos érdekei felé húz. „Az a modell nem működik tovább, hogy mi vagyunk alul balekként”, mondta akkor a gazdasági bizottság előtt.
December óta az Építésügyi és Közlekedési minisztérium megrendelésére egyébként már nem a GySEV, hanem a MÁV-START Zrt. közlekedteti a vonatokat a teljes Szentgotthárd-Szombathely-Győr-Budapest vonalon.
A GYSEV a hét elején kapta meg a magyar kormány hitelgaranciáját kilenc darab új, a Stadler gyárában készülő FLIRT villamos motorvonat beszerzésére, amelyek a Szombathely-Budapest és a Sopron-Budapest vonalon fognak közlekedni.
Borítókép: A FLIRT típusú motorvonat a GYSEV egyik büszkesége, ebből 20 járműből álló flottájuk van Fotó: GYSEV
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.