Lime: 40 ezer kilométer egy hónap alatt
Az autómentes napon, azaz szeptember 22-én álltak szolgálatba Szombathelyen az elektromos rollerek, melyeket az egyhangúlag elfogadott fenntartható mobilitási terv jegyében engedélyezett a közgyűlés kiegészítő közlekedési szolgáltatásként. Ezzel is arra törekszenek a vasi megyeszékhelyen, hogy csökkentsék az autós utazások számát. Emellett folyamatosak a fejlesztések is, hiszen a Blaguss megjelenése komoly minőségi előrelépést jelentett a tömegközlekedésben, illetve folyamatosan fejlődik a kerékpáros-hálózat is.
A rollerek egyszerűen, mobil applikációval használhatók. 72 gyűjtőponton lehet felvenni és letenni a járműveket a belvárostól a lakótelepekig. Egyelőre 250 darabot hozott a szolgáltató Szombathelyre, tavasszal 300-ig bővül a rollerpark.
A tanácsnok hozzátette, a városnak nem került pénzébe az új rendszer bevezetése, a külső szolgáltató biztosította a forrást, továbbá közterület-használati díjat is fizet. Így ez a városnak és a szombathelyieknek is nyereséges.
– A LIME alkalmas arra, hogy kiváltsa a kisebb autóhasználatot, pár kilométeres távok megtételéhez tökéletes közlekedési eszköz – folytatta a tanácsnok. – Bő egy hónap telt el a bevezetése óta, ez alatt az idő alatt a szombathelyiek 40 ezer kilométert tettek meg vele, ha úgy vesszük, körberollerezték a Földet. Legtöbbször két kilométeres távokra használták az eszközt a 20 ezer kölcsönzés alatt. Úgy gondolom, idő kell neki, hogy belesimuljon a közlekedési rendszerbe, mint minden újdonság, ez is megosztja az embereket. A tesztidőszak elején járunk még, de eddig komolyabb visszaélés nem történt a rendszerrel. A szolgáltató úgy nyilatkozott, hogy más városokhoz képest jók a szombathelyi tapasztalatok.
Hozzáfűzte még, hogy olyan rendszert szerettek volna összerakni, melyben megvan a rend, de közben a rugalmasság is. Három zónát jelöltek ki. A tiltott övezetben, vagyis a Fő téren és a közparkokban a rollerek automatikusan leállnak. Itt nemcsak rollerezni nem lehet, de letenni sem szabad a járműveket, a bérlés ugyanis pörög tovább. Ez erős anyagi motiváció arra, hogy ne legyenek ezen a területen elhagyott rollerek. A gyűjtőpontos zónákban, jellemzően a belvárosban és a lakótelepeken kizárólag a kijelölt gyűjtőhelyeken lehet lerakni a rollereket, a szabadövezetben viszont bárhol. Ezért a családi házas utcákban láthatunk egy-egy otthagyott rollert, ez azonban nem szabálytalalan. Ilyenkor ugyanis érkezik a szolgáltató, és begyűjti a rollereket.
– A tesztidőszak december végéig tart, addig gyűlnek a tapasztalatok – emelte ki Németh Ákos. – Úgy tervezzük, hogy a gyűjtőpontokat felfestjük majd a városban, így mindenki számára világos lesz, mire szolgál az adott hely. Ahol pedig több pontra lesz szükség, ott alakítunk majd ki.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.