Sebből, vérből, napfényből – Tóth Viki Fényőrlő című kiállításáról
A Berzsenyi Dániel Könyvtárban nyílt kiállítás első darabja nyitott dobozka, benne Tóth Viki fényképe, egy vörös szív alakú medál és egy hosszú, fonott hajtincs: sajátos ikon, mely egy csapásra jelenlevővé teszi az alkotót, bátor személyességgel engedve bepillantani életének egy korszakába – önmagába.
„Megértem a negyvenet. Tőlem ez teljesítmény”
„Úgy készültem, hogy unalmas ember leszek” – olvasható az első prózarészletben. A falakon sorakozó grafikák, naplórészletek alkotta tárlat annak a korszaknak vizuális lenyomata, mely 2022. december 21-én, az év legsötétebb napján kezdődött, mikor Tóth Vikit rosszindulatú mellrákkal diagnosztizálták.
A kiállítás grafikai előzménye a betegség alatt általa tervezett tarot-kártyapakli, az ehhez készült fotók külön is életre keltek, bepillantást engedve alkotójuk akkori állapotába. A grafikákban benne lélegeznek az egykori naplórészletek, közel 600 oldal, hírt adva a rákbetegséggel, kezeléssel és halálfélelemmel küzdő „elképesztően nagyszámú kisebbségről”.
„Tök jó volt a műtét”
Mélységek és magasságok, önirónia és tragikum, test és lélek, szent és profán hullámzik a magát hol rákosként, hol csillámpóniként, hol győztesként definiáló művész grafikákba vetített tudatfolyamában, a gondolatok néhol már-már képversként, kemény háromszögekké összeállva sebzik, metszik az alkotó alakját, és (három)szöget ütnek a befogadók fejébe is.
A hétköznapi mondatoknak irodalmi mélységet, a bölcselkedésnek ironikus élt ad a vizuális kontextus, melynek főszereplője a törpeségében is heroikus ember.
„Láttam a legfeketébb feketét a világon”
A betegség diagnózisától a kemoterápián, a műtéten, sugárkezelésen át a gyógyulásig forgat körbe a tárlat: a magzatpóztól, a kopaszságtól és lemeztelenedéstől a test és lélek újrahangolásáig, amit az utolsó alkotás koronáz meg: Tóth Viki feje körül hajcsomók, papír zsebkendők, injekciós tűk alkotnak napszerű glóriát, felette zsebóra: modern vanitas, mely egyfelől mulandóságra int, ám a művész arcán lévő carpe diem-piros napszemüveg azt is üzeni: az élet véges, de minden nap egy győzelem.
A Fényőrlő című kiállítás megtekinthető január végéig a Berzsenyi Dániel Könyvtár nyitvatartási idejében.
Tp
Fotók: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.