Új utca kötheti össze a zeneiskola mögötti és az Aréna utca melletti parkolót
Az ötlet gyökerei egészen 2006-ig nyúlnak vissza, amikor a „Történelmi sétaút” tervére írtak ki pályázatot. Az elképzelés szerint a Ferences-kertet és az Iseumot összekötő útvonal római kori emlékek és építészeti örökségek bemutatásával gazdagította volna a várost. A tervezők galériákat, kézművesműhelyeket, éttermeket és szálláshelyeket is álmodtak ide, egy új kulturális negyed részeként, amelynek alapjai azóta részben meg is valósultak.
A tervek az elmúlt években többször előkerültek, ám a finanszírozás és a kivitelezés akadályokba ütközött. Most azonban az Aréna és a Rákóczi utcák között fekvő Vasudvar új tulajdonosa kezdeményezte a terület átalakítását. Az ingatlant megosztanák, de ehhez új közlekedési nyomvonalra van szükség. Az új utca a belvárosi parkolókon keresztül biztosítaná az átjárhatóságot, a Savaria Turizmus Kft. Aréna utcai épületétől a Bartók Béla Zeneiskola parkolójáig.
Ha megszavazzák a képviselők a Thököly és Zrínyi utcákkal párhuzamosan, a kettő között a jelenlegi tömbbelsőkön keresztül új utca létesül a Rákóczi és az Aréna utcák között Fotó: Nagy Jácint
Az új út nemcsak közlekedési szempontból praktikus, hanem az elhanyagolt tömbbelsők hasznosításával vonzóvá tehetné a környéket. Lakóházak, üzletek és szolgáltatások is helyet kapnának itt, mindössze néhány percre a Fő tértől. A projekt egyben szimbolikus is: a római múlt és a modern városépítészet összekapcsolását célozza, erősítve Szombathely kétezer éves történelmét.
Amennyiben a város közgyűlése csütörtöki ülésén támogatja a településrendezési terv szükséges módosításait, megnyílhat az út az új utca projekt előtt.
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata a RE-ALLocate pályázati kiírásba is betette az új utca tervét, ennek a fő célja a városi terek újragondolása a klímasemlegesség előmozdítása érdekében, áll a közgyűlés elé kerülő előterjesztésben.
A projekt magába foglalja a kijelölt útszakasz infrastruktúrájának fejlesztését, kerékpárút és zöld folyosó létrehozását, közösségi tér, multimodális közlekedési hub és elektromos töltőállomások kialakítását.
Innovatív digitalizációs megoldások bevezetésére is sor kerülhet szenzorok telepítésével, az ezekkel gyűjtött adatok elemzésére levegőminőség, zajszennyezés szempontjából. Nyertes pályázat esetén, az előkészítést követően 9 hónap áll rendelkezésre a közösségi tervezésre, az érintettek, valamint a lakosság bevonására a végleges projekttartalom kialakításához.
A felhívás projektenként kb. 15 millió euró támogatást nyújt, ami vezető városonként nagyjából 1,5 millió eurót jelent. A támogatási intenzitás 100 százalék, a projekt tervezett időtartama 4 év. A benyújtási határidő február 11., elbírálás 2025. nyarára várható.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.