Gyorsvasút épülhet a ferihegyi repülőtér és a belváros között
A beruházáskokról az IHO vasúti szaklap írt először, de az információ egybecseng a Telex értesüléseivel is.
Sőt, ha nem is pont így, de Szijjártó Péter külügyminiszter a projektek egy részét már be is jelentette legutóbbi pekingi tárgyalásai után - virágnyelven. „Megnyílik a lehetőség, hogy külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan tudjuk modernizálni, fejleszteni Magyarország vasúti hálózatát, amely különösen fontos most, amikor egyre több beruházás érkezik, egyre nagyobb gyárak épülnek, egyre több terméket fognak előállítani”, mondta az MTI-nek a külügyminiszter szerdán a kínai fővárosban.
Ez azt jelenti, hogy a Budapest-Belgrád-vasútvonal után újabb magyarországi vasútfejlesztéseket valósítanak majd meg kínai hitelből, kínai alvállalkozókkal, kínai technológiával. Ezekre azért van szükség, mert a Magyarországon legyártott akkumulátorokat és autókat ideális esetben vonattal szállítanák Európa többi országába, ehhez viszont ma nincs meg a megfelelő infrastruktúra.
Az IHO már csütörtökön dekódolta Szijjártó szavait, azt írva, hogy az elmondottak a V0-ás vasúti elkerülő vonalra vonatkoznak. A V0-ás projekt tulajdonképpen egy vasúti elkerülő körgyűrű tehervonatoknak, kikerülve ezzel a fővárosi fejpályaudvarokat, és meggyorsítva az áruszállítást.
A V0 egy olyan kelet-nyugati vasútvonal lenne, amely délről kerülné el Budapestet. A koncepció lényege, hogy a tehervonatok nagy része az új V0-s vonaton a városon kívül haladna, míg a személyvonatok használhatnák a ma is meglévő, városon keresztül vezető vasúti infrastruktúrát.
Az elmúlt években több lehetséges nyomvonal felmerült a V0-ra, a Főmterv legutóbbi tervei szerint azt a Szolnok-Dunaújváros-Székesfehérvár-Győr vonalon vezetnék. Ehhez persze építeni kellene egy új vasúti Duna-hidat, ami nem olcsó, a két beruházás összesen mindenképpen több százmilliárd forintba kerülne.
A másik projekt is legalább ennyire grandiózus, a ferihegyi repülőteret kötnék össze a Nyugati pályaudvarral, és az arab befektetők által Rákosrendező térségében építendő új luxus városnegyeddel.
A tervek szerint egy, a MÁV hálózatától elkülönült, jelentős részben betonlábakon, magasvasútként futó pályán haladna az új vasútvonal Ferihegy és a belváros között. Ez azt jelentené, hogy egy a MÁV-tól elkülönülve üzemeltetett, egyedi tarifás vasúti szolgáltatás jönne létre.
Ez nem tömegközlekedés lenne, hanem elkülönített pályán egy luxusvonat”, mondta a Telex forrása, hozzátéve, hogy a tervek szerint a gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe.
A két beruházás együtt több száz milliárd forintra rúgna, ezt kínai hitelből finanszírozná az állam, amit persze később vissza is kell fizetni.
"A kormány teljesen lemondott az uniós forrásokról, a magyar államnak pedig semmi pénze, marad a kínai hitel”, magyarázta a projektekről a Telexnek egy, a részleteket ismerő kormányközeli forrás.
Fotó: illusztrráció/IHO.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.