Kafka és karakterei kelnek életre a Berzsenyi könyvtárban Nicolas Mahler képregényes életrajzában
Január 10-én a Berzsenyi Dániel Könyvtár 1. emeleti hírlapolvasójában nyitották meg Nicolas Mahler Komplett Kafka - Egy képregényes életrajz című kiállítását. Nyitódarabján - mely a képregényrajzoló, illusztrátor Kafka-kötetének borítója is - az író kissé maflán-zsiráfszerűen ábrázolva, nyakig vízben csücsül.
A kép pár vonással sugallja Kafka önironikus látásmódját – no meg azt, ahogy a rajzoló a művek, naplóbejegyzések, levelek alapján az írót látja. A naplóbejegyzések, levelek, novellák, regények ihlette rajzokból képregényes önéletrajz bontakozik ki: a képeknek, bár önmagukban is élvezetet nyújtanak, mélységet a Kafka-életmű ismerete ad, s hamar kiderül, a szürreális, abszurd és humoros látásmód az írónak és a rajzolónak közös vonása.
Az élet értelmetlenségének, embertelenségének tudata, s az ebből fakadó földi szenvedés érzése állandó tényezői Kafka világának, ahogy a tükröktől való félelem is ("elkerülhetetlennek hitt csúnyaságban mutattak meg"), mindezt kétségkívül oldják a karikaturisztikus ábrázolások, jótékonyan fokozva le az emberi élet nagy küzdelmeinek jelentőségét.
Kafka tuberkulózisa, halálfélelme - mely az utolsó szűk lyukba való betuszkolásként jelenik meg leveleiben - is helyet kap egy rajzon: az író, egészen aprón, szemben áll egy hatalmas egérrel, melyet groteszkké kettejük méretbeli különbsége tesz.
Önértékelését jelzi az is, hogy "puha földi féregként" aposztrofálja magát egy, Felice Bauerhez, egykori menyasszonyához írt 1915-ös levelében, de mindezek ellenére ne gondoljuk, hogy elkerülte a humor: mikor Max Brod barátjának olvasta fel A per első fejezetét, annyira nevetett, hogy fel kellett függesztenie az olvasást.
Az olvasók A pert nem éppen komikus hatásáról ismerik, ám az élet reménytelenül értelmetlen voltából fakadó keserűségnek, az elidegenedésnek abszurd, szürreális és zseniális ábrázolása nem lehet köznapi gondolkodás eredménye.
A vándorkiállítás először Budapesten, a Goethe Intézetben volt látható, azt követően pedig a partnerkönyvtárakban tekinthető meg: Győrből érkezett Szombathelyre, innen Gyulára kerül majd. Dr. Takács Dóra tanszékvezető, egyetemi docens (ELTE BDPK Német Nyelv és Irodalom Tanszék) a megnyitón röviden Franz Kafka életéről beszélt, majd a XX. Század egyik legrejtélyesebb írójának műveiről szólt, melyekben az álom, a valóság és a szürrealitás találkozik, a modernség alapérzését, az elidegenedést ábrázolva.
Az írás Kafkának létezési forma volt, tette hozzá, emlékeztetve, hogy úgy rendelkezett, életművét halála után semmisítsék meg – Max Brod elllenkező döntésének köszönhető, hogy művei ránk maradtak.
Mahler új megközelítésben fordul Kafkához, hangsúlyozta dr. Takács Dóra, a szürrealista és humoros ábrázolás közelebb visz minket az íróhoz, Kafka, az ember világképéhez, s a kiállítás azt is megmutatja, az író művei ma is érvényesek, univerzálisak.
A tárlat megtekinthető 2025. január 29-ig.
Nicolas Mahler Bécsben él és dolgozik képregényrajzolóként, illetve illusztrátorként. Képregényei és karikatúrái olyan jelentős újságokban és magazinokban jelennek meg, mint a Die Zeit, az NZZ am Sonntag, a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung és a Titanic. Munkásságáért számos díjat kapott, többek között 2010-ben a „Legjobb német nyelvű képregényrajzoló” Max und Moritz-díját, 2015-ben a Literaturhäuser-díjat, 2019-ben pedig a Sondermann-díjat. Mahler a bécsi Költészeti Iskola művészeti vezetője. |
Tp
Fotók: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.