
Lázárék keresztbe tettek az osztrákoknak a GYSEV-ben, a teherszállítás részvényeinek többsége már Tiborcznál
Azután, hogy Lázár kijelentette: "Elfoglaltuk a GySEV-et, magyar vállalattá alakítjuk, a MÁV-ot GyeSEV-esítjük", már a személycseréket is megkezdték, a teherfuvarozó leányvállalat részvényeinek többségét pedig átadták a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Waberer’s Nyrt.-nek.
"Van Magyarországon egy mondás: aki fizeti a zenészt, az rendeli a zenét" – Bartal Tamás, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) helyettes államtitkára visszhangozta főnöke, Lázár János mondókáját a Győr-Sopron Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) rendkívüli közgyűlésén, szenteste előtt. Ennyi magyarázatot kapott az Osztrák Köztársaságot képviselő Cornelia Breuß arra, miért nem engedi a magyar fél, hogy vele együtt tőkét emeljenek a vasúttársaságban, és miért szorítja partvonalra a tulajdonostársat.
Közvetlenül karácsony előtt a GYSEV Népfürdő utcai fióktelepén ültek össze a részvényesek – a 71,8 százalékos részvénycsomaggal rendelkező magyar állam és a 28,2 százalékot birtokló osztrákok képviselői –, hogy döntsenek a társaság tőkeemeléséről. Az előkészítő dokumentumok és a napirend alapján a magyar állam 890 millió forinttal, az osztrák 350 millióval kívánt részt venni az akcióban. Éppen annyival, hogy megmaradjanak a nemrég, a Strabag tulajdonrészének magyar felvásárlásával kialakult tulajdonosi arányok.
Az osztrákok alighanem rosszat sejtettek, mert kérték, hogy egybevont napirendi pontként szavazzanak a két tulajdonos tőkeemeléséről, ne külön-külön. Az ÉKM képviselője azonban ezt leszavazta, majd miután elfogadta a magyar tőkeemelést, az osztrákokéra nemmel voksolt. A jegyzőkönyvbe az került, hogy a 890 millió forintos tőkeemeléssel 75,0101 százalékra nőtt a magyar állam részesedése, az osztrákoké pedig hajszállal 25 százalék alá, 24,9899 százalékra zsugorodott. Ez a néhány százalékpontnyi változás alapvetően átrendezi a tulajdonosok jogosítványait:
A magyar államé lett a minősített többség, a 75 százalék feletti befolyással innen fogva ő diktál - további részletek a 24.hu cikkében.
Fotó: Nagy Jácint



A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.