Lázár: Elfoglaltuk a GySEV-et, magyar vállalattá alakítjuk, a MÁV-ot GyeSEV-esítjük
Győr, Vas, Zala és Veszprém megyékben a MÁV munkavállalói a GYSEV-hez kerülnek a MÁV-tól, ahogy a pályákat is átadják majd. Ez azt jelenti, hogy 500 kilométer pályát vesz át a GYSEV, emellett beforgatják a cég járműveit is, mondta január 8-án egy sajtótájékoztatón Lázár János.
Szombati Facebook-posztjában pedig megerősítette: nagyobb arányban vonják be a GySEV erőforrásait a magyarországi vasúti közlekedésbe. "Összeadjuk a két magyar irányítású vasúttársaság erőforrásait. Az Észak-Dunántúl vasúti közlekedést a GySEV-re bízzuk, az így felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítjuk a keleti országrészekbe", írta videójához, amelyben többek között arról is beszélt, hogy a nyugati országrészben Győr, Vas, Zala és Veszprém megyékben át fogja majd venni. Azok a járművek, amik eddig ezen a vonalon futottak, keletre "indulnak", mondta.
GySEV szerelvény a szombathelyi pályaudvaron Fotó Nagy Jácint
Ugyanakkor 11 új járművet rendeltek a GyeSEV-nél 53 milliárd forintos beruházás keretében.
"Megemeltük a magyar hányadot, elfoglaltuk a GySEV-et, magyar válalattá alakítjuk, a MÁV-ot GyeSEV-esítjük", erősítette meg Lázár János a bejelentésében.
Bár konkrét pályaszakaszokat most sem említett Lázár, decemberben megírtuk, hogy az érintett vasútvonalak közé tartozhat:
- a 20-as vonal (Székesfehérvár–Szombathely), amely a Bakonyon keresztül húzódik,
- a 11-es vonal (Veszprém–Győr),
- a 14-es vonal (Pápa–Csorna),
- a 25-ös vonal (Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba),
- és a 17-es vonal is (Nagykanizsa irányába).
A miniszter tavaly év végén 15 év Fidesz-kormányzás után arról beszélt, hogy eddig azért nem fejlesztették a vasutat, mert nem voltak biztosak benne, hogy az emberek használni fogják.
Január elején azonban megígérte, hogy most minden más lesz, a legfontosabb bejelentett változások:
- 2026 január elsejéig felújítják az összes mosdót a vasútállomásokon és a buszpályaudvarokon
- júniustól a busz vagy vasúti menetjegyár felét visszafizetik annak, akinek a járműve 20 percél többet késik
- egy EU-s országgal tárgyalnak egy teljes motorvonatflotta átvételéről, ami kevesebb mint 20 éves
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.