Lázár János szerint eddig azért nem fejlesztették a vasutat, mert nem voltak biztosak benne, hogy az embereknek ez kell
Vasútfejlesztésre szerinte azért nem öltek annyi pénzt eddig, mert először meg akarták nézni, hogy használják-e az emberek a vasutat, és mivel a magyarok árérzékenyek, ezért tették olcsóbbá. Előtte üres kocsikról szóltak a hírek Lázár szerint, majd a tarifareformmal brutális számokat produkáltak, ami azt bizonyítja, hogy kell a vasúti lába is a közlekedésnek, idézett az interjúból a Szegeder.
„Amíg nem láttam tisztán azt, hogy az embereknek ez kell, vagy nem kell, addig nem mondhattam azt a miniszterelnöknek, hogy szükségem lesz 5–10 milliárd amerikai dollárra ahhoz, hogy ezt megfejlesszem, mert az felelőtlenség lett volna”, indokolt Lázár. Úgy véli, most már világosan látszik, hogy szükség van erre a rendszerre.
Ezért el fognak indítani fejlesztéseket jövőre, melyekről a január 7-i Közlekedésinfón fog többet elárulni. Komoly érdemi átalakítások jönnek szerinte, amiben „lesz digitalizáció, lesz utaskomfort, lesz komoly minőségi változás” már a 2025-ös nyári szezont illetően is. „Ez lesz az első olyan akció, hogy 35 évvel a rendszerváltozás után a magyar állam a zsebébe nyúl és saját pénzből nagy volumenben vasutat épít” – fogalmazott, utalva arra, hogy egyelőre nem jönnek az uniós források Magyarországra, bár uniós hitelt felvesznek a beruházásokhoz.
Mint fogalmazott, „hozzákezdünk a vasútépítéshez, ki fogunk írni tendereket, lesznek új járművek is”. Emellett használt, bérelt járművekkel is tervezik a meglévő járműpark frissítését. Részletekbe itt sem ment bele, mert a terv „kiszámolás és tervezés alatt van, de komoly változások lesznek” ígérete szerint.
A miniszter szerint "mi vagyunk Európában az egyetlen ország, akinek saját 5800 autóbusza van, és fenntartunk egy vasúti szolgáltatást is, ami (…) úgy néz ki, hogy négy vonatból három pontos, és eggyel vannak problémák”, mondta Lázár János. Ez ugyan rosszabb arány, mint Európában, de nem gondolja, hogy minden tekintetben elviselhetetlen, hiszen „a hírekbe és a politikába az kerül be, ami rossz”.
Fotó: illusztráció/Hóvége
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.