Több a késés a győri fővonalon annak felújítása óta, egyre rosszabbul teljesít a Szombathely-Székesfehérvár szakasz is
A HVG a MÁVINFORM honlapján megjelent hírek alapján rakta össze a hibalistát:
- 1 hibapontot osztottak ki az egy órán belüli késésekért,
- 2 pontot ér, ha egy óránál nagyobb késések vannak egy hiba miatt, minden további óra 1–1 pont,
- fél pont jár, ha csak egy vonat késik vagy egy vonatpár marad ki.
- Az olyan hibákat, amelyekről nem a MÁV tehetett, nem vettek figyelembe: például ha autó hajtott a vonat elé vagy ha külföldön késett a nemzetközi vonat.
- Két kivételt tettek ez alól: ha télen a hó, nyáron a meleg miatt volt gond, akkor járt a hibapont, hiszen az ilyen időjárás nem volna szabad, hogy extrém időjárási helyzetnek számítson.
A lap listáján Magyarország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben is változatlanul a Budapest és Záhony közötti szakasz maradt, amely az elmúlt években is vezette a negatív ranglistát. A legnagyobb meglepetést azonban a győri fővonal szolgáltatta, amely a tavalyi második helyezés után, éppen egy felújítást követően, az élmezőnybe került a problémák számát tekintve.
A HVG által összeállított lista szerint a legrosszabbul teljesítő vonal 2023-ban 251 hibapontot kapott, ami 9 ponttal kevesebb, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben a győri szakasz 180-ról 230 hibapontra ugrott, így jelentősen romlott a helyzete.
A tavalyi év során a legproblémásabb vonalak toplistáján több változás is történt:
- A Nagyatád-Somogyszob vonal kikerült a tíz legrosszabb közül, mivel a mellékvonal-bezárások áldozatává vált.
- A Budapest-Lajosmizse vonal is lecsúszott a listáról, bár ugyanannyi hibapontot gyűjtött, mint egy évvel korábban, de ez már csak a 12. helyre volt elegendő.
- A Budapest-Esztergom és a Szeged-Békéscsaba vonal visszakerült a top 10-be.
- A Székesfehérvár-Szombathely vonal egyre előrébb tör, különösen az év végén vált problémássá, amikor az esőzés olyan mértékben károsította a pályát, hogy Veszprém és Ajka között teljesen le kellett állítani a forgalmat.
Az ország 80 személyforgalmat bonyolító vonala közül egyetlen olyan volt, ahol 2024-ben egyáltalán nem regisztráltak problémát. Ez a Fertőszentmiklós és az ausztriai Neusiedl közötti szakasz, amelyet a GYSEV és az ÖBB üzemeltet. Bár a MÁV is beszámol a hálózatukat érintő problémákról, ezen a 3 kilométeres magyarországi szakaszon hibamentes volt a közlekedés.
A tavalyi év legrosszabb napja a MÁV-nál november 22-e volt, amikor az első hóesés miatt a vasúti közlekedés szinte teljes káoszba fulladt.
A legnagyobb késést a Budapestről Zürichbe tartó EuroNight vonat szenvedte el március 30-31-én. Indulása után az áramszedő letörése miatt a Keleti pályaudvar és Ferencváros között fél órára leállt a forgalom. A felsővezeték vizsgálata miatt további fennakadások adódtak, végül a szerelvény kétórás késéssel kapott új mozdonyt. Bár ezzel eljutott Győrig, az osztrák vasút közölte, hogy a pályakarbantartási határidőn túl érkeztek, ezért Ausztriába már nem léphettek be. Az utasok így Győrben rekedtek az éjszakára, majd hajnal 3-kor indultak tovább Hegyeshalomig, ahol az osztrák munkák végeztével, reggel 6-kor folytathatták útjukat.
Borítókép: leszakadt a felsővezeték miatt Intercity vesztegel Biatorbágy és Budaörs között Fotó: MÁVINFORM 2022 nyarán
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.