A Falco gyár, az Apáczai Alapítvány és a közlekedés is téma volt a szombathelyi városházán
Jáki út, "ha végigmegyek rajtad én"
A decemberi közmeghallgatás első felszólalója a Jáki út megnövekedett forgalmát sérelmezte: a Szent Quirin utca megnyitása óta több autó, szerinte indokolatlanul arra közlekedő "szellemjárat", busz, nehézjármű terheli a Jáki utat, ami, főként a sebességhatár be nem tartása miatt, már éjjel is zajos. Horváth Soma alpolgármester felhívta a figyelmet, a Blaguss szakemberei a tervezésnél a város igényét, az összközlekedést veszik figyelembe – az Alsóhegyi és a Körmendi út alternatívái helyett a Jáki út a legoptimálisabb útvonal az érintett járatok számára. A szombathelyi közösségi közlekedési hálózat gerincét alkotó 2A, 2C, 29A és 29C körjáratok a városban a második legforgalmasabb vonalcsoport. A körjáratok 2023. október 16-a óta a Jáki úton át közlekednek, érintve az Újtemetőt. A módosítással közvetlenül elérhetővé vált a nagyobb lakótelepekről a temető ill. annak közvetlen környéke. Idén novemberig 36%-kal nőtt az utazásszám az Újtemetőnél 2023 évhez képest.
Por és bűz: a Falco gyár árnyékában
A Pick-telepről egy hölgy arra az 2019-es ígéretre hívta fel a figyelmet, mely szerint, aki a Falco gyár környezetterhelése miatt el szeretne költözni a városrészről, erre lehetőséget kap. A gyár kiporzása, a 2020-as ígéret ellenére nem szűnt meg, de fokozódott (az épített földsánc sem fogja meg), már bűz is terjeng a városrészen (a panaszokat később egy másik hozzászóló is megerősítette), s a gyár a magasfeszültségű kábelek elhelyezése miatt fákat vág ki.
Dr. Nemény András polgármester emlékeztetett, mennyi tárgyaláson vannak túl a Falco gyárral, mert pereskedés helyett ezt az utat választották – senki sem mondhatja, hogy a város nem állt bele ebbe az ügybe, de a a környezetvédelmi hatóság kezében van a szankcionálás joga. A tárgyalások eredményeket is hoztak: megépült a kémény, sok kisebb intézkedés csökkentette a környezetterhelést, ami nem vitatható el akkor sem, ha még most sem ideális a helyzet. Arra is emlékeztetett, hogy a Falco annak, aki ettől nem zárkózott el, az értékbecslésnél megállapítottnál magasabb árat kívánt ingatlanáért – ezt is a város kezdeményezte. Arra is emlékszik, a felszólaló hölgy akkor nem volt elégedett a kínált összeggel, mert házáért két ingatlan árát szerette volna megkapni, hogy szétköltözhessen a család.
Farkas Károly utca: alakul, de még nem az igazi
A Farkas Károly utcából ketten is érkeztek, a nem újkeletű problémákkal – igaz, a közlekedési helyzet tavaly óta is javult, mondták el. Hiányolják a rendőrség közreműködését a sebességhatár korlátozásában, illetve annak betartatásában, az utca állapota változatlanul rossz, a padka töredezik, ráférne a kátyúzás is: teljes felújítás szükséges. A Gothard-kastély romló állapota és a 89-87-86-os utak összekötése is szóba került.
Dr. Nemény András ez utóbbira reagált először: most tárgyalt Lázár Jánossal, nincs pénz az országban, leállították a beruházásokat, nincs sok remény az útépítésre. A sebességhatárok betartásával kapcsolatban jelzik a problémát a Szombathelyi Rendőrkapitányságnak. Dr. László Győző alpolgármester előrelépésről számolt be: novemberben 87-szer ellenőrzött itt a Közterület-felügyelet, 19 autósnál szankcionálásra került sor – folyamatosan foglalkoznak a problémával.
Külső Nárai utca: hiányzó járda, zebra
Egy Újvilág utcai lakos a csapadékvíz-elvezetés problémáiról számolt be – az esővíz a járdára folyik, nem elegendő a szikkasztó, összefolyórendszer kellene. Szakmai és költségvetési kérdés ez, válaszolta a polgármester, az utóbbi nem sok jóval kecsegtet, hiszen az összes iparűzésiadó-többlet elvonásra kerül a várostól, az uniós forrásokat tudják majd fejlesztésre fordítani – megvizsgálják a dolgot.
Nincs járda a Külső Nárai utcában, ezért balesetveszélyes ott a közlekedés, számolt be egy lakó, különösen, hogy az új lakópark miatt megnövekedett a forgalma, és sokan nem tartják be a sebességhatárt. A Batsányi és a Külső Nárai-kanyarban a buszmegállónál elkelne egy zebra a biztonságos átkeléshez. Jogos kérés, reagált a polgármester, a trafiboxot kezdeményezik a rendőrségnél, a járda megépítése csak saját forrásból lehetséges, hiszen a TOP Plusz programba csak járda és út együttes építése kerülhet bele.
Alapítványi gondok: kurátorok kerestetnek
Az Apáczai Waldorf Általános Iskola 11-es Huszár úti épületét bérlő Apáczai Csere János Alapítvány egy tagja a városhoz, mint az alapítvány alapító okiratának egyik aláírójához fordult azzal a kéréssel, hogy vegyenek részt az alapítvány kurátorainak pótlásában, helyreállítva annak törvényes működését. A Szombathelyi Belvárosért Egyesület elnöke prevenciós kampány tervét vetette fel a közlekedési kihágások megelőzésére.
A közmeghallgatáson, ritkábban, de dicsérő szavak is elhangzanak: egy polgár a parkosításért, a főkertész asszony munkájáért mondott köszönetet, hogy a zömmel évelő növényekkel beültetett, rendezett ágyások hosszú ideig gyönyörködtetik a városlakók szemét. Dicséretet kapott a városvezetés a Sportliget folyamatos fejlesztéséért is. Egy Ukrajnából érkezett asszony köszönetet mondott azért, hogy családját befogadta a város, segítséget a szombathelyi lakcímkártya beszerzéséhez kért: a polgármester elmondta, ez nem városi, hanem kormányzati hatáskör, de információkkal segítenek az ügy intézésében. |
Tp
Fotók: Bonyhádi Zoltán
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.