Alapjaiban írhatják át a kórházak működését
A kormányzati tervek szerint minden megyében kijelölnek egy vezető intézményt, amely ellátja az irányítási feladatokat, és dönt például a dolgozók átvezényléséről is a teljes megyén belül, írja a hvg.hu. A betegek szempontjából talán a legfontosabb, hogy a tervezett változtatások a sürgősségi és a szakellátást is alapjaiban érintik, bár az, hogy pontosan melyik kórháznak mi lesz a feladata, még nem tudni, a miniszter ugyanis rendeletben állapítja majd meg a részleteket.
Annyi viszont már most látszik, hogy a megyei kórházakban lesz sürgősségi ellátás, a városikban meg nem – legalábbis utóbbit a szöveg nem nevesíti. A javaslat szerint ugyanis:
- a városi kórháznak 0-24 órában alkalmasnak kell lennie a betegfogadásra, és legalább kettő, a miniszter által rendeletben meghatározott szakmában nyújt fekvőbeteg-szakellátást,
- a vármegyei kórház 0-24 órában biztosít sürgősségi ellátást és legalább öt, a miniszter által rendeletben meghatározott szakmában nyújt fekvőbeteg-szakellátást.
Az ügyeleti ellátást is alapjaiban írná át a törvényjavaslat, de nem egészen úgy, ahogy a kiszivárgott hírek szerint eddig sejteni lehetett. Korábban a Medicalonline ugyanis azt írta, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 81 járásban, 102 helyen tervezi az ügyeleti központok kialakítását a Hajdú-Bihar megyei pilot program mintájára.
A Népszava pedig szintén a kiszivárgott tervek alapján arról számolt be, hogy száznál több településen szűnne meg a háziorvosi ügyeleti ellátás, ami a falvakban komoly problémát okozhat – utóbbit egy kormányinfón Gulyás Gergely nemrég cáfolta.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.