Magyarország egyik legértékesebb telkéről tárgyalt Lázár Jánossal dr. Nemény András (videóval frissítve)
Itt, ahol vagyunk, rengeteg ígéret hangozott már el, és egy jó anyakönyvvezető ebből már tudja, mi fog belőlük megvalósulni, utalt a közlekedési és építési miniszterrel szerdán délelőtt tartott sajtótájékoztató helyszínéül szolgáló Eszter-terem eredeti funkciójára - ez a városháza házasságkötő terme - dr. Nemény András Lázár János felé fordulva, akivel együtt egy szerdán délelőtt kétórás plenáris ülésről érkeztek - láthatóan úgy sikerült a tanácskozás, ahogyan mindketten szerették volna.
Közös plenáris ülést követően együtt érkezett a miniszter és a polgármester Fotó: Nagy Jácint
Északi iparterület - kivételesen értékes ingatlan
A polgármester kiemelte, hogy Szombathely és a nemzetgazdaság szempontjából is konstruktív egyeztetésen vannak túl, többet is kapott ettől, mint amit remélt. Megerősítette, amit ciklusindító beszédében is elmondott, azért dolgozik a tavaly nagy többséggel újraválasztott városvezetés, hogy egy zöld, fenntartható, környezetbarát és biztonságos Szombathelyt teremtsenek, ahol a szülőknek stabil munkahelyük van, a családok pedig szívesen telepednek itt le. Céljuk, hogy jó partnerséget alakítsanak ki a kormányzattal, mert vannak olyan beruházások - jellemzően az infrastrukturálisak ilyenek - , amelyeket állami támogatás nélkül nem tudnának megvalósítani.
"Rengeteg konkrétumot kaptunk a mai megbeszélésen, sok operatív munkát látok magam előtt, közösen a minisztériummal és az országgyűlési képviselővel", mondta dr. Nemény András az északi ipaterület fejlesztése kapcsán mielőtt átadta volna a szót Lázárnak.
A miniszter megfutotta a kötelező köröket mielőtt belekezdett volna az érdemi mondandóba, megdicsérte a szombathelyi polgármestert, aki 2024-ben "fényes győzelmet aratott", de kiemelte Hende Csaba országgyűlési képviselő, "harcostársa" teljesítményét is, aki 2022-ben szerzett egyéni parlamenti mandátumot, és kitartóan lobbizik a megyéért, de erről majd egy picit később. Megemlítette, hogy megértették a "Barbaricumban is, hogy Pannóniánk életminőségben, munkahelyekben Ausztriával kell versenyeznie, nem pedig Szerbiával, vagy Romániával", azaz annak ellenére, hogy Budapestről ez a régió, város már fejlettnek látszik, ez nincs így, és készek tenni azért, hogy Szombathely még jobb hely legyen.
Lázár először az északi iparterületről szólt, amit Magyarország egyik legértékesebb, kivételes adottságú, óriási lehetőségeket rejtő egybefüggő ingatlanának nevezett - 290 hektárról van szó, ami a leendő M87-es útvonala mellett van, közel a vasúti csatlakozási lehetőségekhez is.
A terület befektetőkre vár, ezért a kormány és a város közös munkacsoportot alakít, és ebben tárgyalja, milyen invesztíció szolgálná legjobban a szombathelyiek érdekeit, javítaná az életminőségüket, felelne meg a városvezetés koncepciójának.
Korábban több kínai nagyvállalat is érdeklődött az iparterület iránt, de Szombathely magasabb hozzáadott értékű munkahely teremtésére képes befektetőben gondolkodik, hangzott el. Ha városvezetés modern iparág ide telepítését szeretné, a kormány készen áll, hogy segítsen ebben, erősítette meg a miniszter.
Lázár azt mondta, hogy a GySEV szállítási vállalata és Szombathely között máris lát együttműködési lehetőséget, a cargo cég potenciális befektető, a terület lehetne akár egy új logisztikai, kereskedelmi, üzleti csomópont is
A GySEV Cargo már a Waberer's-é
Megírtuk, hogy a GySEV-ben az osztrák Strabagot kivásárolva pár hónapja szerzett a magyar állam többségi tulajdont - eddig az osztrák állam irányította a vállalatot - , ráadásul friss infó, hogy a GySEV Cargo-ban (ez a cég teherfuvarozó leányvállalata) a részvények többségét, 62,5 százalékát megvásárolta a magyar államtól a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Waberer’s Nyrt. A GYSEV Zrt., mint a GYSEV Cargo Zrt. jelenlegi 100 százalékos tulajdonosa, a tranzakciót követően megtartja 30 százalékos részesedését. A GYSEV Cargo Zrt. Magyarország második legnagyobb vasúti fuvarozó társasága, és Magyarország területén közvetlenül, illetve 100 százalékos osztrák leányvállalata, a Raaberbahn Cargo Gmbh által Ausztria területén is képes vasúti fuvarozási szolgáltatásokat ellátni részben saját, részben bérelt vasúti flottája segítségével. A GYSEV Cargo Zrt. üzemelteti Sopronban az Intermodális Logisztikai Szolgáltató Központ területén található konténerterminált, amely a GYSEV Zrt. tulajdonában van. Emellett a GYSEV Cargo fogja végezni a Debrecen-Macs Ipari Park vasútállomás területén megvalósuló, intermodális konténerterminál üzemeltetését, a létesítmény vagyonkezelését pedig GYSEV Zrt. végzi. |
(A GySEV személyszállító üzletágáról szólva pedig megismételte, hogy a cég átveszi a MÁV-tól a nyugat-dunántúli vonalak üzemeltetését Vas, Győr-Moson-Sopron Veszprém és Zala vármegyékben, 500 kilométer új szakaszt fog kezelni a társaság). Lázár János kiemelte, hogy a közlekedési infrastruktúra a vármegyében kiemelkedő: 2.16 perc a vonatút Budapestre - ebben mondjuk tévedett, mert 2.39 perc a legrövidebb IC menetideje, de a győri fővonalon a felújítás óta több a késés, mint annak előtte - , és Hende Csaba lobbijának köszönhetően megépült az M86-os gyorsforgalmi is, erre korábban 192 milliárdot költött a kormány.
Az északi iparterület azért is nagyszerű fekvésű, mert mellett fog elhaladni az M87-es, azaz a Kőszeget-Szombathellyel összekötő 2x2 sávos gyorsforgalmi, aminek már készülnek a kiviteli tervei, a Szombathely-Körmend szakaszéval együtt, erre 5 milliárd forintot különített el az állam. 2026-30 között csakis azon projekteknek van esélyük megépülni, amelyek rendelkeznek kiviteli tervekkel, mondta miniszter, és megint megdicsérte Hende Csabát, aki nem hagyta annyiban a covid miatt elhalasztott beruházást. (A képviselő többször is beígérte már ezt a két fejlesztést, de eddig nem valósult meg).
Hende Csabát (balra) többször is megdicsérte Lázár János, a szombathelyi képviselő mellett Ágh Péter, Észal-Vas parlamenti képviselője Fotó: Nagy Jácint
Lázár szerint a kiviteli terv a garancia arra, hogy most meg fog, felelte az Úgytudjuk kérdésére. Ezzel Szombathely sok fideszes várost is beelőzött, tette hozzá. A két gyorsforgalmival együtt a város keleti körgyűrűje is elkészül majd, és szó van a körgyűrű nyugati részről is. Ez utóbbiról a városnak van egy nyomvonalterve, a minisztérium pedig készít egy hatástanulmányt - ez a projekt itt tart egyelőre.
A Körmend-Szombathely-Kőszeg beruházás 40 kilométert érint, és várhatóan 200 milliárdba kerül majd. Az ütemezésről annyit, hogy 2025 év végére készen lesznek a kiviteli tervek, még idén megkezdődnek az út mellett érintett földek kisajátításai, erről 2025-re 0.5, 2026-ra pedig 1.5 milliárdos büdzsét irányzott elő a minisztérium. Az első kapavágás is megtörténhet jövőre vagy 2027-ben, és az út két év alatt elkészülhet, vizionálta a miniszter. A nagyobb kérdés, hogy hogyan lesz erre 200 milliárd, de erre is van tervük nyugtatott, ám erről közelebbit most még nem árult el.
Lázár bejelentette még, hogy Magyar Közút által kezelt 63 kilométeren Szombathelyen mintaprojektet indítanak, és a város kérésére 10 új gyalogátkelőhelyet létesítenek, 500 milliós keretből, még idén. Az új KRESZ alapelve a gyöngébbek védelme, itt a gyalogosokat védjük a gépjárművektől, mondta, hozzátéve: hamarosan közlik a helyszínek listáját.
Felújítanak 1.5 milliárdos büdzséből három szombathelyi belterületi utat, csomópontot is:
- a Rumi úti kereszteződést
- a 11-es Huszár úton 1.5 kilométert
- és a Dolgozók útján 1.5 kilométert
Megállapodtak abban is, hogy szüneteltetik a Volán és Szombathely között azt a pert, ami a társaság 2020/21-es követeléséről szól. Lázár azt mondta, a városnak 500 milliót kellene fizetnie a Volánnak, de "méltányos megoldás születik", a tartozás egy jelentős részét elengedik, a maradékra pedig Szombathely fizetés-átütemezést kap.
Végezetül Lázár kifejtette, hogy áttekintették a Modern Városok Programot, az ebben lévő fejlesztésekből tíz megvalósult, néhány nem, és körvonalazódik egy új megállapodás is Szombathely és a kormány között.
Arra törekszünk, hogy megtaláljuk a közös nevezőt, ezzel búcsúzott Szombathelytől.
Fotók: Nagy Jácint
A miniszterrel és a polgármesterrel is készített interjút a Szombathelyi Televízió a sajtóesemény után.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.